Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan det nu betale sig..... (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 1/12 2018, 14:09 (2186 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den slags beregninger er i bedste fald vejledende men ofte nærmere ligegyldige, hvis ikke decideret skadelige.

Af to årsager

- det er rene gætterier baseret på modeller, der, hvis de fremskrives tilstrækkeligt vil gøre alle stenrige imens de kører i bil otte timer om dagen.

- mange effekter ignoreres. Desværre til stor skade for jernbanen og gevinst for bilen. Kommuners enorme udgifter til forbindelser til nye motorveje medregnes ikke. Eller når en ghetto som Gellerup, anlagt isoleret væk fra banen skal omdanns for milliarder. Flere veje, flere biler, flere udgifter, mere trængsel.

Omvendt med jernbanen.
Medregnes her værdien af arbejdstid i toget
Medregnes effekten af at fjerne biler fra vejene?
Medregnes potentialet i den løbende stationsnære byudvikling, der sker overalt
Medregnes effekten af mindre urban sprawl og færre ghetto-problemer?
Medregnes den markante selvforstærkende effekt af flere passagerer? Altså fx, hvordan et beregnet samfundsmæssigt tab af en stationsåbning forsvinder, hvis der er passagerer nok til at flere typer tog?

Næppe. Politikere skal ikke gemme sig bag beregninger. De skal ikke forsøge at beregne fremtiden men skabe den. Mange af de indirekte konsekvenser er netop politiske i natur.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1124
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak