Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alstoms Coradia iLint (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/11 2018, 12:06 (2206 dage siden) @ Michael Deichmann

Lad os vente 5-10 år til at et lokaltog med alternative drivmidler er blevet "hyldevarer" og i ordinær drift i andre lande.

Samtlige tyske delstater har sammen med den tyske regering og togleverandørerne Alstom, Bombardier og Siemens underskrevet en erklæring om at alle nye tog, der indsættes på de tyske regionale baner fra 2024 skal være emissionsfrie. Stadler er mig bekendt ikke medunderskriver, men kan også levere, og der kommer sikkert også andre til.

Om det skal være Brint eller el/batteri afhænger af den konkrete banes behov. Af de 450 tyske ikke-elektrificerede strækninger kan trafikken på de 337 varetages af batteritog, hvis der er mulighed for at lade efter 100 km kørsel på batteri. Brinttog kan naturligvis køre på alle 450 strækninger, hvis det giver mening.

Markedet vil derfor kunne tilbyde mindst 100 km rækkevidde med en ladetid på 7 min og maks hastighed på 160 km/t til levering fra 2024. Med brinttog bliver rækkevidden større.

(...og jo man kan godt levere 200 km/t - eller sågar 250 km/t også, men det er ikke noget der efterspørges i det tyske marked, der med et potentiale på langt over 1.000 tog vil være drivende for udviklingen i Danmark).

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak