Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alstoms Coradia iLint (Generelt)

af Peer Pedersen, 12/11 2018, 06:45 (2206 dage siden)

Nedenstående har jeg sendt til pressen og diverse politikere samt Movia, nu skal i også kunne læse den.
Det er nu fremtiden skabes, af os alle.

Lokalbanerne i lokalområde, Nordsjælland, kører med et Alstoms Coradia Lint tog, toget er et diesel drevet tog, men udviklingen går stærk, nu fås en ny udvikling af samme tog, Alstoms Coradia iLint, et Brinttog der kun udvikler damp og kondenseret vand og derfor ikke forurener. Brint omdannes til elektricitet så toget bliver et el. tog uden køreledning, et fantastisk alternativ til vore lokalbaner. Toget er afprøvet og sat i drift i Tyskland, hvor toget også er udviklet og bygget af en af Europas førende tog producenter.

Et dobbelt spor, på HFHJ strækningen fra Hundested, med stop på den planlagte nye Favrholm station ved S.banen, samt et tog af denne type vil kunne gøre det mere miljøvenligt og hurtigere for både pendlerne, de øvrige tog rejsende og naboerne til jernbanen, samtidig med at antallet af tog kan øges kraftigt.

At indføre dobbeltspor, så tog kan køre uhindret, på eget spor, i begge køreretninger, vil betyde at der kan etableres tættere tog gang, for eksempel

10 minutters drift og ved køb af et brint tog vil både støj og miljø forurening samtidig blive mindre.

Togene vi kører med i dag er ikke nedslidt de vil derfor med fordel kunne sættes ind på strækninger hvor togenes diesel motorer ikke forurener så meget, på grund af færre afgange og længere imellem stationerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH396Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak