Alstoms Coradia iLint (Generelt)
Tiden er ikke inde endnu for Alstom Coradia iLint i Danmark. Der kører en prototype og første serie forventes at blive leveret i 2021. Det vil være forbundet med tårnhøje omkostninger og risici hvis en dansk lokalbane skulle kaste sig ud i sådan et udviklingsprojekt. Det kan i værste fald betyde lukning af en eller flere baner.
Lad os vente 5-10 år til at et lokaltog med alternative drivmidler er blevet "hyldevarer" og i ordinær drift i andre lande. Bombardier er igang med batteridrift til deres Talent 3 platform, Stadler er igang med det samme til Flirt platformen og Siemens i samarbejde med ÖBB også det samme til Desiro ML platformen.
Indtil da så skal næste ordre til Midtjyske Jernbaner og Lokaltog være traditionelle Lint togsæt, hvor man evt. kan benytte naturgas som Nordjyske Jernbaner gør på hele flåden. Hvis man skal skifte drivmiddel så skal hele flåden nok skiftes samtidig, for at undgå at både have et dieselværksted og et el/brint værksted.
--
Mvh Anders