Nej til eltog til Århus - eller næsten (Trafikpolitik)
* København-Holbæk: 160-180 km/t
Kbh-Holbæk-Kalundborg er 120 km/t jvf. https://www.openrailwaymap.org/
Kystbanen er 120 km/t (på en meget god dag). Lille Syd er 120 km/t. Køge-Fakse Ladeplads er 100 km/t.
Roskilde-Holbæk har en strækningshastighed på 160 km/t hvis du tjekker TIB, som er opdateret i modsætning til openrailwaymap. Den hastighed har den haft siden der kom dobbeltspor på hele strækningen. Køge-Næstved bliver en 160 km/t bane, når der kommer nyt signalsystem på strækningen.
I sammenligner pærer og bananer.
Infrastrurens maksimalt tilladte hastighed, togmateriellets maksimalt tilladte hastighed og køreplanshastigheden er noget vidt forskelligt. Hele den sjællandske regionaltrafik - bortset fra de meget hurtige tog til Nykøbing F får ingen glæde af at køre mere end 160 km/t - i praksis kommer de næppe op over 150 km/t. Dels er der kort mellem stationerne, dels er tidsgevinsten større ved at vælge materiel med kortere stationsophold, og dels så er accelerationen over 160 km/t faktisk ikke ret god.
Til gengæld stiger driftsomkostninger (energi og vedligehold) når du kører hurtigt.
Alle rejsetider for Regionaltog i Togfondens Timemodel kan håndteres med 160 km/t tog med UIC køretidstillæg. Alle "Superlyntog" skal kunne komme op på 230 km/t.
Men som skrevet andetsteds: Hastighedsdiskussionen er der ingen grund til at tage, for dén er afgjort. Tilsvarende er EUs fjerde jernbanepakke optaget i dansk lov, så jernbane skal konkurrenceudsættes fra 2021.
Det kunne være rart om diskussionerne kunne koges ned til de ting, der faktisk stadig kan diskuteres
/Lasse