Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nu ophugges fem IC4-togsæt (Generelt)

af Peter Christensen, 28/3 2017, 22:37 (2815 dage siden) @ gaest

Det kan siges meget nemt:
Kapex is king and opex is queen.....
Altså, at de penge, som skal bruges på anskaffelsen er vigtigst. Heraf følger, at det bare skal være billigt og at der bare skal være et gran af sandsynlighed for at møget virker lidt.
Hul i at omkostningerne til vedligehold/strømforbrug mm. gennem de næste 25 år vil være voldsomt høje sammenlignet med den lidt dyrere model....samt at risikoen for at stå med noget ubrugeligt bras er stor.

I min lille verden skal der 2 ændringer til.
1)
Lad være med at specificere noget der ikke findes. Hold antallet af tekniske ændringer på et meget lavt niveau.
2)
Læg evalueringsmodellen efter "total cost of ownership".
Ovenstående lyder nemt, men er svært, for det kræver, at man ved hvad man vil, og hvad man kan få.

Pt. fejler DSB/BaneDanmark/ministeret (en eller anden må jo give DSB/BDK lov til at begå tåbelighederne) grufuldt på begge.....
Yep - den sidste skandale er endnu ikke set.
Omkring signalprogrammet, så er spørgsmålet ikke OM signalprogrammet er en skandale; det er kun hvor stor og hvornår omfanget bliver kendt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere
DSB MX1045

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak