Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uheld og afsporinger mm.

af UTJ, 11/3 2011, 14:59 (5011 dage siden) @ KimC

Jeg er bestemt ikke enig i at "genopbyggede" enheder er de bedste til bevarelse.
Risikoen for skjulte skader er rimeligt stor.

..........

Endelig er der druknede lokomotiver, som dog er blevet noget sjældne efter diverse broer er åbnet. Mz 1455 havde i en del år et skidt rygte gundet vandgangen i Korsør. Søvand og elektriske anlæg er en skidt kombination.


Druknede lokomotiver med elektriske kredsløb er ingen god ide.

Men når man ser på feks dampere så har R946 og PR908 været i vælten efter hvad je gkan huske. De er så blevet istandsat og en del er fornyet, hvilket har gjort at det var dem der holdt sig længere i ordinær drift. De enheder der er bevaret er oftest dem der har været i drift til det sidste, og derfor ender de reparerede maskiner som museumslokomotiver - ikke dermed sagt at de er det bedste valg.
Jeg synes bare der er en sammenhæng mellem maskiner der har været alvorligt skadet som nu er bevaret.
Senere er man gået over til nummersymbolik når der udvælges til bevaring, om det er bedre tror jeg egentlig ikke.

R 946: baldrede ind i en PR-maskine. PR'en døde....
R 963: stod i mange år som skrot i Randers uden tender
D 802: saboteret og væltet rundt på skrænten.
S 736: På tværs efter Espergærde-sabotagen
MO 1835: Brændt som vist her på jb'anen
F 694: mistede førerhuset i en ulykke, formentlig i 1950'erne

....sikkert mange flere eksempler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak