Uheld og afsporinger mm.
Jeg er bestemt ikke enig i at "genopbyggede" enheder er de bedste til bevarelse.
Risikoen for skjulte skader er rimeligt stor.
Ved en brand vil stålets styrke kunne ændres grundet den store varmeudvikling. Måske ses resultatet ikke her og nu, men langsomt kan den manglede styrke gøre at vognkassen sætter sig - det er en kedelig sag for en veteranbane at rette op på.
Naturligvis kontrolleres så meget så muligt på værkstedet, men for nuværende vil jeg være meget skeptisk hvis jeg fik tilbudt et stykke "genopbygget" materiel.
Sammenstød er en anden sag. Udvendig ser materiellet nok OK ud, men hvad med styrkeelementerne bagved? Er de genopbygget eller?
Endelig er der druknede lokomotiver, som dog er blevet noget sjældne efter diverse broer er åbnet. Mz 1455 havde i en del år et skidt rygte gundet vandgangen i Korsør. Søvand og elektriske anlæg er en skidt kombination.