Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm. (Jernbanen i dag)

af ulca, 3/6 2016, 22:45 (3187 dage siden) @ gaest

Der skal altså nogen herrebatterier til at yde det samme son den Traxx gør på last mile kittet. En
dieselgenerator vil være billigere end den påkrævede mængde batterier, også fylde og veje mindre.

Ingen tvivl om det, men jeg synes bare at det blev antydet at lokomotivet kunne køre på batterierne.

Der er batterier i ellokomotiver, men de er kun til lokomotivet/togsættets egenforbrug, så styring, ATC etc
ikke "dør" når man passerer en neutralsektion, de kan ikke flytte køretøjet en millimeter.

Hvad angår togsæt, så har man da tidligere haft bygget elektriske togsæt beregnet på batteridrift (dog her betegnet som akkumulator), f.eks. de tyske ETA 150 (tysk wikipedia). Jeg mindes at have set i bl.a. "Jernbanen" (DJKs medlemsblad) at man nu om dage har bygget moderne togsæt beregnet på sidebaner som ikke er elektrificeret af økonomiske årsager, men dog er tilsluttet en forgreningstation på elektrificeret strækning. Disse er så udrustet til såvel batteridrift som drift på køreledning. Herhjemme kunne det scenarie f.eks. Lollandsbanen om 10 - 15 år når Sydbanen bliver elektrificeret (og IC2 vel efterhånden skal på pension), her kunne man på strækningen Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest køre på strøm fra køreledning med sænkning hhv. hævning af pantograf ved Nyk. F. Vest og så batteridrift mod Nakskov.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

DSB MZ1438

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak