Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm. (Jernbanen i dag)
Jo, det er da bestemt en mulighed.
Hvorfor bliver I ved med at diskutere underlige muligheder, når svaret er simpelt og allerede givet?
Det var ikke min mening at fortsætte diskussionen, blot en høflig bemærkning.
Alle, gentager alle, ellokomotiver skal passere den neutrale sektion mellem dansk og tysk strøm med strømaftageren nede. Punktum.
Det gælder vel så også for togsæt? Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen? Jeg synes der har været tale om at det skulle være på Peberholm. Og hvor skulle den så den faste forbindelse under Femern Bælt? På dansk eller tysk grund, eller måske ligefrem i selve tunnelen?
Det gælder både for indkørende godstog og rangerende lokomotiver. Det er standard procedure, har været det siden ibrugtagningen af dansk strøm i Padborg i 1997 og kan iagtages mange gange på en dag (hvis man letter røven fra computeren og kigger på virkelige tog).
Det ville jeg da sådan set godt, meen nu er den lille detalje at jeg bor ret langt fra Padborg, nærmere bestemt på Lolland, såeh det er lettere sagt end gjort.
Den neutrale sektion er mærket med både det danske og det tyske signal for "sænk strømaftager".
Hvilket også er ganske logisk. Men efterhånden som signalsystemet bliver opgraderet til ERTMS kan samme lokomotivfører vel i princippet køre fra eks. Hamburg til Stockholm, og mon så ikke man indfører et standard symbol som gælder for hele Europa?