Elektrificering af jernbanebroen over Limfjorden i Aalborg (Jernbanen i dag)
I Holland findes korte klapbroer hvor der slet ikke er nogen køretråd. Brofagene og de tilstødende anlæg til at fange strømaftageren igen er tilsammen ikke længere end en neutralsektion.
Det kræver naturligvis at der er styr over hvo rmeget strømaftagerne strækker sig når de ikke rører en køreledning.
Jeg vil nu godt se strøm nord for Aalborg før jeg tror på det.
Hvor langt nord for Aalborg? Jeg tror nok man skal fikse strømmen til Lindholm og Aalborg Lufthavn, mens jeg tvivler mere på Lindholm-Frederikshavn. Men skal man til lufthavnen, skal man også over Limfjorden.
Næsten sidespor: Så længe de her to betingelser er gældende:
1) der ikke er el til Skagen og Hirtshals
2) man vil have gennemgående tog fra Skagen og Hirtshals til Aalborg/Skørping
vil grundlaget for elektrificering nord for Lindholm kun være seks daglige afgange med DSB gennemgående lyntog til Frederikshavn. Her kan man spørge om, om der er økonomi i det og evt. droppe planerne om lyntog til Frederikshavn (eller for nørder lidt sjovere: koble et diesellokomotiv foran som man har gjort det med TGV-tog enkelte steder). Alternativet er naturligvis at gå på kompromis med gennemgående tog eller elektrificerer til Skagen og Hirtshals. Det koster dog også lige en sjat penge.