Der er godtnok ikke sket ret meget..... (Trafikpolitik)
Det er jo et spørgsmål om prioritering. Få hurtige lyntog mellem København og Århus er at rette produktet mod dem der rejser langt og rejser planlagt. Men DSB har valgt at have en systemkøreplan med faste minuttal, tog hvert kvarter i Østjylland, symmetrisk køreplan og meget andet godt. Dette gavner pendlerne og andre der tager de korte ture.
Du glemmer en anden parameter i din sammenligning. Det er ikke kun relevant at se på den faktiske køretid, du skal også se på den "skjulte" ventetid. Det kan godt være, at der er meget hurtige tog til Århus, men kører de kun tre gange om dagen, så foretrækker jeg et semihurtigt lyntog med timedrift. Det tager måske 15-20 minutter længere tid, men jeg sparer måske 2-3 timer i ventetid på næste afgang. Og skulle min afgang blive forsinket, så kører næste tog allerede igen om en halv times tid.
DSB har truffet et valg, og jeg synes K16 er en klar forbedring. Skidt og hul i om IC-togene kører i minuttal 00 fra København H, det gjorde de heller ikke i 90'erne såvidt jeg husker, og det er næppe noget alm. passagerer tænker over.