DSB motorlokomotiver
DSB Litra MK (I)
675, 677, 679, 681, 683
(Retur til oversigt)Dobbelt togsæt med FK-personvogn. 2 Frichs dieselelektriske motorer på 8 cyl. 1 maskinbogie og 1 banemotorbogie med 2 banemotorer. Maskinbogieakselafstand 3,4 m. MK 675 havde banemotorbogie med 3,2 meters akselafstand, de øvrige havde banemotorbogie med 2,5 meters akselafstand. Max. Togvægt 369 tons. Oliefyr til dampopvarmning. 32 pladser i motorvognen. Bygget til at køre bl.a. Lyntoget Englænderen. Last i rejsegodsrum: 2.500 kg fra 1960. Tjenesterum fra 1953. 3 frontlanterner for kørsel i Tyskland. Kørte 1968 Århus-Grenå og Århus-Silkeborg-Skjern. Se også artiklen MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype.
Effekt:
1000 hk.
Længde:
42 m.
Akselfølge:
3-Bo
Tjenestevægt:
74,5 tons
Hastighed:
120 km/h
Antal:
5 stk.
Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
MK 675 | Frichs | 1943 | Dobbeltvogn med FK 676. 34 pl. Næstved 1945 (hensat). Århus 1946-55. Vest 1958-71. Hensat 1971 i Århus. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense. | |
MK 677 | Frichs | 1951 | Dobbeltvogn med FK 678. Øst 1951. Århus 1952-55. Vest 1958-71. Hensat 1970-71 i Århus. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense. | |
MK 679 | Frichs | 1951 | Dobbeltvogn med FK 680. Århus 1952-55. Vest 1958-71. Hensat 1970-71 i Århus. Udrangeret 1970. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense. | |
MK 681 | Frichs | 1951 | Dobbeltvogn med FK 682. Århus 1952-55. Vest 1958-71. Hensat 1970-71 i Århus. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense. | |
MK 683 | Frichs | 1951 | Dobbeltvogn med FK 684. Århus 1952-55. Vest 1958-71. Hensat 1970-71 i Århus. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense. |
Mogenstrup sidespor og stengrav
I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.
Læs mere