DSB motorlokomotiver

DSB Litra  MK

DSB Litra MK (I)
675, 677, 679, 681, 683

(Retur til oversigt)

Dobbelt togsæt med FK-personvogn. 2 Frichs dieselelektriske motorer på 8 cyl. 1 maskinbogie og 1 banemotorbogie med 2 banemotorer. Maskinbogieakselafstand 3,4 m. MK 675 havde banemotorbogie med 3,2 meters akselafstand, de øvrige havde banemotorbogie med 2,5 meters akselafstand. Max. Togvægt 369 tons. Oliefyr til dampopvarmning. 32 pladser i motorvognen. Bygget til at køre bl.a. Lyntoget Englænderen. Last i rejsegodsrum: 2.500 kg fra 1960. Tjenesterum fra 1953. 3 frontlanterner for kørsel i Tyskland. Kørte 1968 Århus-Grenå og Århus-Silkeborg-Skjern. Se også artiklen MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype.

Effekt:
1000 hk.
Længde:
42 m.
Akselfølge:
3-Bo
Tjenestevægt:
74,5 tons
Hastighed:
120 km/h
Antal:
5 stk.
 
   
 
   
Tegning Nummer Fabrikat År Noter
DSB Litra  MKMK 675
Frichs1943Dobbeltvogn med FK 676. 34 pl. Næstved 1945 (hensat). Århus 1946-55. Vest 1958-71. Hensat 1971 i Århus. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense.
DSB Litra  MKMK 677
Frichs1951Dobbeltvogn med FK 678. Øst 1951. Århus 1952-55. Vest 1958-71. Hensat 1970-71 i Århus. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense.
DSB Litra  MKMK 679
Frichs1951Dobbeltvogn med FK 680. Århus 1952-55. Vest 1958-71. Hensat 1970-71 i Århus. Udrangeret 1970. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense.
DSB Litra  MKMK 681
Frichs1951Dobbeltvogn med FK 682. Århus 1952-55. Vest 1958-71. Hensat 1970-71 i Århus. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense.
DSB Litra  MKMK 683
Frichs1951Dobbeltvogn med FK 684. Århus 1952-55. Vest 1958-71. Hensat 1970-71 i Århus. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 af H.I.Hansen, Odense.

Svenska-lok
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak