DSB lyntog og togsæt

DSB Lyntog - Litra MB
Allerede få måneder efter indsættelsen af de fire første lyntog af litra MS stod det klart, at der var brug for flere tog.
Projekteringen af et større lyntog med flere pladser blev igangsat, og med indsættelsen af nye længere færger på Storebælt blev det muligt at udvide til i alt fire vogne litreret MB-AB-FJ-MB.
Opbygningen af toget var meget lig den første generation med vognkasser i stål hvilende på fællesboggier. I de to motorvogne var der 40 pladser på 2. klasse og i 2. klasses mellemvognen var der 76 pladser. AB-vognen havde 42 pladser på 1. klasse og 8 pladser på 2. klasse, hvilket i alt for et helt tog gav 42 pladser på 1. klasse og 164 pladser på 2. klasse. Der var fortsat restaurant i den ene motorvogn, og rejsegodsrum i den anden. Effekten var ligeledes uændret på 1.000 hk fordelt på 2 Frichsmotorer i hver motorvogn.
I 1937 blev de to første tog leveret, efterfulgt af yderligere to tog i 1938, og dermed havde DSB i alt 8 lyntog i drift.
Også firevognslyntogene var hensat fra 1940 til 1945, og efter krigen blev en del lyntogsløb ændret på såvel destination som navn. F.eks. Nordvestjyden fra Struer i 1949, og Gudenåen til Herning via Skanderborg i 1965.
Den 17/2-61 kørte Lyntoget Vesterhavet fra Esbjerg bestående af MB 413 - AB 437 - FJ 449 - MB 414 på Hedehusene station op bag i Tog 280 fra Kalundborg. De to bagerste vogne i Tog 280 (AC 11 og CC 1074) blev ødelagt men blev repareret. Fronten på MB 413 blev trykket ind, og vognen blev repareret på Cvk Kh. 36 personer kom til skade ved ulykken, der skyldtes at lyntoget i stærk tåge kørte forbi et stopsignal.
I 1967 blev det første togsæt udrangeret, og i 1973 blev det sidste afbrændt på Centralværkstedet i København.
Læs mere på www.evp.dk.

DSB litra MB

DSB litra MB

DSB litra MB
Motorvogn. Bar i den ene motorvogn, rejsegodsrum i den anden. 16 pladser i bar. Senere 56 pladser i alt. 2 Frichs dieselmotorer. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektromagnetisk skinnebremse. Dynamo 65 volt til togbelysning. Varmtvandsanlæg (opvarmning ved koksfyring). Last i rejsegodsrum 1,7 tons. Pladsnumre. Wc.

Længde:
21 m.
Vægt:
50 tons
Effekt:
500 hk.
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
40
Antal:
10 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB MB 9MB 9
Frichs1937Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 407.
DSB MB 10MB 10
Frichs1937Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 408.
DSB MB 11MB 11Frichs1937Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 409.
DSB MB 12MB 12Frichs1937Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 410.
DSB MB 13MB 13Frichs1937Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 411.
DSB MB 14MB 14Frichs1937Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 412.
DSB MB 15MB 15Frichs1937Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 413.
DSB MB 16MB 16Frichs1937Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 414.
DSB MB 17MB 17Frichs1935Ombygget 1939 fra MS 5. Omlitreret 1941 til MB 415.
DSB MB 18MB 18Frichs1935Ombygget 1939 fra MS 2. Omlitreret 1941 til MB 416.
DSB MB 407MB 407Frichs1937Omlitreret 1941 fra MB 9. Udrangeret 1967.
DSB MB 408MB 408
Frichs1937Omlitreret 1941 fra MB 10. Udrangeret 1967.
DSB MB 409MB 409
Frichs1937Omlitreret 1941 fra MB 11. Udrangeret 1973. Afbrændt 6/11-73 på Gb.
DSB MB 410MB 410
Frichs1937Omlitreret 1941 fra MB 12. Udrangeret 1973. Afbrændt 6/11-73 på Gb.
DSB MB 411MB 411Frichs1937Omlitreret 1941 fra MB 13. Udrangeret 1972.
DSB MB 412MB 412
Frichs1937Omlitreret 1941 fra MB 14. Udrangeret 1972.
DSB MB 413MB 413
Frichs1937Omlitreret 1941 fra MB 15. Udrangeret 1970.
DSB MB 414MB 414
Frichs1937Omlitreret 1941 fra MB 16. Med i spillefilmen "Lyntoget" i 1951. Udrangeret 1970.
DSB MB 415MB 415
Frichs1935Omlitreret 1941 fra MB 17. Udrangeret 1970.
DSB MB 416MB 416
Frichs1935Omlitreret 1941 fra MB 18. Udrangeret 1970.

DSB litra AB

DSB litra AB

DSB litra AB
Mellemvogn til MB-lyntog. Wc.

Længde:
20 m.
Vægt:
35 tons
Effekt:
-
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
42
Pladser 2. kl:
8
Antal:
5 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AB 915AB 915Scandia1937Omlitreret 1941 til AB 434.
DSB AB 916AB 916Scandia1937Omlitreret 1941 til AB 435.
DSB AB 917AB 917Scandia1938Omlitreret 1941 til AB 436.
DSB AB 918AB 918Scandia1938Omlitreret 1941 til AB 437.
DSB AB 919AB 919Scandia1935Ombygget 1939 fra AA 913. Omlitreret 1941 til AB 438.
DSB AB 434AB 434Scandia1937Omlitreret 1941 fra AB 915. Udrangeret 1967.
DSB AB 435AB 435
Scandia1937Omlitreret 1941 fra AB 916. Udrangeret 1973. Afbrændt 6/11-73 på Gb.
DSB AB 436AB 436Scandia1938Omlitreret 1941 fra AB 917. Udrangeret 1972.
DSB AB 437AB 437Scandia1938Omlitreret 1941 fra AB 918. Udrangeret 1970.
DSB AB 438AB 438
Scandia1935Omlitreret 1941 fra AB 919. Udrangeret 1970.

DSB litra FJ

DSB litra FJ

DSB litra FJ
Mellemvogn til MB-lyntog. Wc.

Længde:
20 m.
Vægt:
36 tons
Effekt:
-
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
76
Antal:
5 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB FJ 947FJ 947Scandia1937Omlitreret 1941 til FJ 446.
DSB FJ 948FJ 948Scandia1937Omlitreret 1941 til FJ 447.
DSB FJ 949FJ 949Scandia1938Omlitreret 1941 til FJ 448.
DSB FJ 950FJ 950Scandia1938Omlitreret 1941 til FJ 449.
DSB FJ 951FJ 951Scandia1939Omlitreret 1941 til FJ 450.
DSB FJ 446FJ 446Scandia1937Omlitreret 1941 fra FJ 947. Udrangeret 1967.
DSB FJ 447FJ 447
Scandia1937Omlitreret 1941 fra FJ 948. Udrangeret 1973. Afbrændt 6/11-73 på Gb.
DSB FJ 448FJ 448Scandia1938Omlitreret 1941 fra FJ 949. Udrangeret 1972.
DSB FJ 449FJ 449Scandia1938Omlitreret 1941 fra FJ 950. Udrangeret 1970.
DSB FJ 450FJ 450
Scandia1939Omlitreret 1941 fra FJ 951. Udrangeret 1970.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak