DSB lyntog og togsæt
DSB Lyntog - Litra MB
Allerede få måneder efter indsættelsen af de fire første lyntog af litra MS stod det klart, at der var brug for flere tog.
Projekteringen af et større lyntog med flere pladser blev igangsat, og med indsættelsen af nye længere færger på Storebælt blev det muligt at udvide til i alt fire vogne litreret MB-AB-FJ-MB.
Opbygningen af toget var meget lig den første generation med vognkasser i stål hvilende på fællesboggier. I de to motorvogne var der 40 pladser på 2. klasse og i 2. klasses mellemvognen var der 76 pladser. AB-vognen havde 42 pladser på 1. klasse og 8 pladser på 2. klasse, hvilket i alt for et helt tog gav 42 pladser på 1. klasse og 164 pladser på 2. klasse. Der var fortsat restaurant i den ene motorvogn, og rejsegodsrum i den anden. Effekten var ligeledes uændret på 1.000 hk fordelt på 2 Frichsmotorer i hver motorvogn.
I 1937 blev de to første tog leveret, efterfulgt af yderligere to tog i 1938, og dermed havde DSB i alt 8 lyntog i drift.
Også firevognslyntogene var hensat fra 1940 til 1945, og efter krigen blev en del lyntogsløb ændret på såvel destination som navn. F.eks. Nordvestjyden fra Struer i 1949, og Gudenåen til Herning via Skanderborg i 1965.
Den 17/2-61 kørte Lyntoget Vesterhavet fra Esbjerg bestående af MB 413 - AB 437 - FJ 449 - MB 414 på Hedehusene station op bag i Tog 280 fra Kalundborg. De to bagerste vogne i Tog 280 (AC 11 og CC 1074) blev ødelagt men blev repareret. Fronten på MB 413 blev trykket ind, og vognen blev repareret på Cvk Kh. 36 personer kom til skade ved ulykken, der skyldtes at lyntoget i stærk tåge kørte forbi et stopsignal.
I 1967 blev det første togsæt udrangeret, og i 1973 blev det sidste afbrændt på Centralværkstedet i København.
Læs mere på www.evp.dk.
Projekteringen af et større lyntog med flere pladser blev igangsat, og med indsættelsen af nye længere færger på Storebælt blev det muligt at udvide til i alt fire vogne litreret MB-AB-FJ-MB.
Opbygningen af toget var meget lig den første generation med vognkasser i stål hvilende på fællesboggier. I de to motorvogne var der 40 pladser på 2. klasse og i 2. klasses mellemvognen var der 76 pladser. AB-vognen havde 42 pladser på 1. klasse og 8 pladser på 2. klasse, hvilket i alt for et helt tog gav 42 pladser på 1. klasse og 164 pladser på 2. klasse. Der var fortsat restaurant i den ene motorvogn, og rejsegodsrum i den anden. Effekten var ligeledes uændret på 1.000 hk fordelt på 2 Frichsmotorer i hver motorvogn.
I 1937 blev de to første tog leveret, efterfulgt af yderligere to tog i 1938, og dermed havde DSB i alt 8 lyntog i drift.
Også firevognslyntogene var hensat fra 1940 til 1945, og efter krigen blev en del lyntogsløb ændret på såvel destination som navn. F.eks. Nordvestjyden fra Struer i 1949, og Gudenåen til Herning via Skanderborg i 1965.
Den 17/2-61 kørte Lyntoget Vesterhavet fra Esbjerg bestående af MB 413 - AB 437 - FJ 449 - MB 414 på Hedehusene station op bag i Tog 280 fra Kalundborg. De to bagerste vogne i Tog 280 (AC 11 og CC 1074) blev ødelagt men blev repareret. Fronten på MB 413 blev trykket ind, og vognen blev repareret på Cvk Kh. 36 personer kom til skade ved ulykken, der skyldtes at lyntoget i stærk tåge kørte forbi et stopsignal.
I 1967 blev det første togsæt udrangeret, og i 1973 blev det sidste afbrændt på Centralværkstedet i København.
Læs mere på www.evp.dk.
DSB litra MB
DSB litra MB
Længde:
21 m.
Vægt:
50 tons
Effekt:
500 hk.
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
40
Antal:
10 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MB 9 | Frichs | 1937 | Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 407. | |
MB 10 | Frichs | 1937 | Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 408. | |
MB 11 | Frichs | 1937 | Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 409. | |
MB 12 | Frichs | 1937 | Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 410. | |
MB 13 | Frichs | 1937 | Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 411. | |
MB 14 | Frichs | 1937 | Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 412. | |
MB 15 | Frichs | 1937 | Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 413. | |
MB 16 | Frichs | 1937 | Frichs 1937. Omlitreret 1941 til MB 414. | |
MB 17 | Frichs | 1935 | Ombygget 1939 fra MS 5. Omlitreret 1941 til MB 415. | |
MB 18 | Frichs | 1935 | Ombygget 1939 fra MS 2. Omlitreret 1941 til MB 416. | |
MB 407 | Frichs | 1937 | Omlitreret 1941 fra MB 9. Udrangeret 1967. | |
MB 408 | Frichs | 1937 | Omlitreret 1941 fra MB 10. Udrangeret 1967. | |
MB 409 | Frichs | 1937 | Omlitreret 1941 fra MB 11. Udrangeret 1973. Afbrændt 6/11-73 på Gb. | |
MB 410 | Frichs | 1937 | Omlitreret 1941 fra MB 12. Udrangeret 1973. Afbrændt 6/11-73 på Gb. | |
MB 411 | Frichs | 1937 | Omlitreret 1941 fra MB 13. Udrangeret 1972. | |
MB 412 | Frichs | 1937 | Omlitreret 1941 fra MB 14. Udrangeret 1972. | |
MB 413 | Frichs | 1937 | Omlitreret 1941 fra MB 15. Udrangeret 1970. | |
MB 414 | Frichs | 1937 | Omlitreret 1941 fra MB 16. Med i spillefilmen "Lyntoget" i 1951. Udrangeret 1970. | |
MB 415 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 fra MB 17. Udrangeret 1970. | |
MB 416 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 fra MB 18. Udrangeret 1970. |
DSB litra AB
DSB litra AB
Længde:
20 m.
Vægt:
35 tons
Effekt:
-
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
42
Pladser 2. kl:
8
Antal:
5 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
AB 915 | Scandia | 1937 | Omlitreret 1941 til AB 434. | |
AB 916 | Scandia | 1937 | Omlitreret 1941 til AB 435. | |
AB 917 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1941 til AB 436. | |
AB 918 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1941 til AB 437. | |
AB 919 | Scandia | 1935 | Ombygget 1939 fra AA 913. Omlitreret 1941 til AB 438. | |
AB 434 | Scandia | 1937 | Omlitreret 1941 fra AB 915. Udrangeret 1967. | |
AB 435 | Scandia | 1937 | Omlitreret 1941 fra AB 916. Udrangeret 1973. Afbrændt 6/11-73 på Gb. | |
AB 436 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1941 fra AB 917. Udrangeret 1972. | |
AB 437 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1941 fra AB 918. Udrangeret 1970. | |
AB 438 | Scandia | 1935 | Omlitreret 1941 fra AB 919. Udrangeret 1970. |
DSB litra FJ
DSB litra FJ
Længde:
20 m.
Vægt:
36 tons
Effekt:
-
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
76
Antal:
5 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
FJ 947 | Scandia | 1937 | Omlitreret 1941 til FJ 446. | |
FJ 948 | Scandia | 1937 | Omlitreret 1941 til FJ 447. | |
FJ 949 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1941 til FJ 448. | |
FJ 950 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1941 til FJ 449. | |
FJ 951 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1941 til FJ 450. | |
FJ 446 | Scandia | 1937 | Omlitreret 1941 fra FJ 947. Udrangeret 1967. | |
FJ 447 | Scandia | 1937 | Omlitreret 1941 fra FJ 948. Udrangeret 1973. Afbrændt 6/11-73 på Gb. | |
FJ 448 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1941 fra FJ 949. Udrangeret 1972. | |
FJ 449 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1941 fra FJ 950. Udrangeret 1970. | |
FJ 450 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1941 fra FJ 951. Udrangeret 1970. |
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge
Jernbanebøger
Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.
Læs mere