DSB lyntog og togsæt
Motorvogn. Bar i den ene motorvogn, rejsegodsrum i den anden. 16 pladser i bar. Senere 56 pladser i alt. 2 Frichs dieselmotorer. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektromagnetisk skinnebremse. Dynamo 65 volt til togbelysning. Varmtvandsanlæg (opvarmning ved koksfyring). Last i rejsegodsrum 1,7 tons. Pladsnumre. Wc.
Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1937. Byggenummer 264.
Omlitreret 1941 fra MB 9. Udrangeret 1967.
Effekt:
500 hk.
Længde:
21 m.
Vægt:
50 tons
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
40
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.
Læs mere