DSB lyntog og togsæt
Motorvogn. Bar i den ene motorvogn, rejsegodsrum i den anden. 16 pladser i bar. Senere 56 pladser i alt. 2 Frichs dieselmotorer. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektromagnetisk skinnebremse. Dynamo 65 volt til togbelysning. Varmtvandsanlæg (opvarmning ved koksfyring). Last i rejsegodsrum 1,7 tons. Pladsnumre. Wc.
Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1937. Byggenummer 270.
Omlitreret 1941 fra MB 15. Udrangeret 1970.
Effekt:
500 hk. 

Længde:
21 m.

Vægt:
50 tons

Hastighed:
120 km/h

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:
0 

Pladser 2. kl:
40 



Lokomotivfabrikker
Læs historien om:
Alexander Chaplin & Co., Cranstonhill Engine Works, Glasgow, Skotland
Alexander Chaplin & Co., Cranstonhill Engine Works, Glasgow, Skotland
DSB trafikinformation

Hedehusene Skærvefabrik A/S
I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.
Læs mere