Jernbanesabotage 3. april 1943, set i bagspejlet!!
Godaften
Jeg er da i hvert tilfælde glad for, at det er lykkedes at finde ud af, at ulykken ikke er sabotage eller en beskydning. Og jeg har bandeord ledt igennem alt hvad jeg kunne komme i nærheden af. Men dermed jo ikke sagt, at det ikke kunne være en sabotage.
Men, men, måske BURDE jeg have stillet spørgsmålstegn ved informationen, hvis jeg havde set ordentligt på billedets detaljer, mere end at fokusere på et eventuelt nummer . Og bagklog har man jo altid lov til at være – næsten da.
Skaderne på lokomotivet er nemlig IKKE fra en sabotage eller en beskydning. Ved en sabotage, ville lokomotivet være gået på gulvet med et eller flere hjulpar og i uheldigste fald væltet til siden og der ville være spor af afkørslen. Men elleres ville lokomotivet være rimelig uskadt at se på. Beskydning ville medføre huller, men lokomotivet ville højst sandsynligt være blevet på sporet. En sprængning (bombe/raket) ville medføre, at dele af lokomotivet ville være bortsprængt, eller at der ville være tydelig kratervirkning. Og igen af delene kan observeres.
Nu får vi jo historien forærende med at det ikke var sporfrit ved påkørslen. Og se så nøje på lokomotivet. Påkørslen er sket i lokomotivets venstre side set i kørselsretningen. Pufferplanken er flået istykker og stykket med puffer og monteringen på pufferplanken er revet af og slynget væk. Derefter er den ene dampmaskine flået af (pasboltet til rammen) og stemplet flået ud af dampmaskinen og kan ses ved bageste maskinbogiehjul. Samtidig hermed er den forreste del af barrierepladen med røgnedslagspladen slynget af.
Så lidt BDA (forkortelsen til ære for Niels) ville hurtigt have kunnet fortælle, hvad der var sket. (BDA = Battle Damage Assesment).
Så meget for bagklogskabens evindelige lys!!
Men vi kender stadig ikke til lokomotivets nr.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler