Järnvägssabotage i Danmark - et eksempel (2 fotos og ?)

af Steffen Dresler, 2/8 2013, 12:58 (4141 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels!

Tak for tilliden;-)

Desværre kender jeg ikke individ nummeret på lokomotivet, men det er en typisk "fredstids" BR 50 uden forenklinger overhovedet. Altså som du også bemærker, med de store original Wagner røgnedslagsplader.
"Witte" pladerne var jo en af forenklingerne på bl.a. BR 50, da der skulle spares materialer. Men helt i tidens ånd forsvandt de næsten alle på BR 50ÜK byggede fra 1943 og frem, bl.a. dem i Belgien. Trods mange og talrige skrivelser til fabrikkerne, med hvad der skulle forenkles mv., slog det ikke altid lige igennem med det samme.
A pro pos røgplader, skulle BR42 ikke have haft disse (besparelser), men på grund af kedlens bygning blev man alligevel nødt til at montere disse, om end i en lidt ændret form.
Når vi nu er ved det historiske og jeg stikker hovedet frem, så skulle læserne måske, hvis tid og mulighed, tage en tur omkring biblioteket her i sommeren og låne Aage Trommers bog, "Jernbanesabotagen i Danmark, Odense universitetsforlag 1971, ISBN 87 7492 049 9.
DEN bog var IKKE populær, især bladet de personer, der havde oplevet besættelsen, da den kort og klart bevidste (og nu også accepteret og godkendt blandt historikerne), at den danske jernbanesabotage MILITÆRT SET, ikke havde nogen som helst betydning for krigen set med tyske øjne og dermed også de allieredes øjne. At sabotagen havde en moralsk betydning blandt befolkningen, er en helt anden sag. Sagt på en anden måde; ikke en transport (= "Bevægelser" bestående af mange tog") blev forsinket ved ankomst til indsættelsesområdet enten i Norge eller på kontinentet.
Og når låget nu alligevel er af, så var sabotagen i Danmark, faktisk en af nød set fra allieret side accepteret kampmåde, da RAF simplet hen ikke havde fly nok til rådighed, for at kunne gennemføre tilfredsstillende "Rubarbs/Strafings" over dansk område (det var først da RAF modtog tilstrækkeligt med Mustang III og IV omkring efterår/vinter 1944/45, det kunne lade sig gøre, men igen var 2. TAF i Holland prioriterede). Man ville langt hellere ødelægge og sænke de tyske transporter på vandet mellem Norge/Danmark/Tyskland, hvilket jo også i høj grad blev gennemført af RAF Coastal Command. Det positive ved sabotagen var så, at danske jernbaner ikke blev bombet tilbage til stenalderen, for det var det, der faktisk var ønsket.
Men det er jo en helt anden historie.

Fortsat god fredag.

Med venlig hilsen

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak