Gult flag, jernbanevogn, hvor er billederne optaget til SIR
God eftermiddag!
DET bliver vist lidt af en opgave at stedbestemme billederne, men nok muligt på mange af billederne alligevel.
Nogle signaler har fået nye billeder i og med der er kommet rettelsesblade. Generelt tror jeg, at ”man” har været ”doven”, så de fleste billeder er optaget rundt omkring København, da der flere steder ses master til køreledninger (S-tog). Så ud over Københavns Hovedbanegård (perronhallerne) KUNNE det være Hellerup stationsareal for nogles vedkommende.
Med hensyn til ”Mastesignaler for rangering”, 1. Almindelige rangersignaler, nr. 11 og 12, kan jeg se en bestemt tårnet bygning i Frihavnen, så disse må være optaget på Østerport station ved ”indkørslen” til frihavnsområdet (Ref. SIR 1944, side 277, 48-III Gyldig fra 9/12 1962.)
Nedenunder to billeder fundet i en række foto mærket ”P.E. Harby 1944”. Meeen jeg tror nu mere det er billeder optaget i forbindelse med filmen om trykluftbremsens indførelse fra 1943/44. At det ikke er de ”reglementariske opstillinger” er der ingen tvivl om, men nok mere ”til ære for fotografen”, altså prøver.
Begge billeder P. H. Harby, Arkiv Lokomotivet.
Togafgangssignaler, signal nr. 46a, afgang med Signalstok.
Håndsignal nr. 92, Dagslyssignal, Bremseprøve kan begynde.
Billederne er optaget på afgangsristen på Gb (langs Enghavevej)
Glæder mig til at ”se” resultaterne fra de nok mere stedkendte dengang.
Mvh.
Steff