Holtebanens elektrificering 1936

af Jens H. Bondesen, 25/6 2013, 23:26 (4199 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Der skulle ledes lidt dybere i gemmerne fra DSB gdt-sgdt:

Lyngby-Holte ibrugtaget i oktober 1952, årlig besparelse: 70.000.
Lyngby-Gentofte ibrugtaget maj 1953, årlig besparelse: -.
Gentofte-Hellerup ibrugtaget juli 1953, årlig besparelse: -.

Gentofte ibrugtaget april 1957, årlig besparelse: 24.000.
Lyngby ibrugtaget november 1957, årlig besparelse: -.

Holte-banen fik altså automatisk linjeblok (DSB 1951) adskillige år før de to mellemstationer fik nye sikringsanlæg.
Den årlige besparelse ved det nye anlæg i Gentofte (DSB 1946) skyldes formentlig at anlægget var indrettet med Automatisk Gennemkørselsdrift (AG-drift) og stationen derfor kunne have mindre bemanding.
Hvorfor der ikke var nogen besparelse ved det nye relæsikringsanlæg i Lyngby (der også havde AG-drift), kan jeg kun gætte på, men det kunne vel skyldes, at stationen (formentlig) havde væsentlig større trafik, hvorfor AG-driften kun var en hjælp. Andre har jo i tidens løb vist billeder fra det travle liv i Lyngby.

Og endelig til Lyngby-Holte: At det var den første strækning der fik ny linjeblok og at det medførte en årlig besparelse på 70.000 kr. tyder i mine øjne på at den har afløst noget manuelt, så der kunne spares bemanding.
Når Lyngby-Gentofte og Gentofte-Hellerup ikke gav nogen besparelse kunne det hænge sammen med at man indtil da havde kørt med stationsafstand(?) og stationerne (Ly-Gj-Hl) var jo fremdeles bemandede.

(Edit:) 1952 passer måske oven i købet med nedlæggelsen af niveauskæringen med Virumvej? - Hvilket årstal står der på broen?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak