Avatar

Mellembloksignal 2160

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2013, 23:07 (4219 dage siden) @ Jens V

Vi kan da starte med at fastslå, at relæhytten, som skiltet har siddet på, har stået ved spor 2/andet spor/det andet spor og at vi befinder os i km 16,0.


... eller km 160. ;-)

Enig!

Opgaven burde i øvrigt være til at overse: Vi går ud fra, at der er tale om en dobbeltsporet strækning (pga 2-tallet). Vi går ud fra, at der er tale om en hytte, i hvilken der befinder sig relæer for et automatisk liniebloksignal. Og vi går ud fra, at hytten/signalet befinder sig i km 16,0 eller 160. Og endelig går vi ud fra, at der er tale om et anlæg af ældre dato (pga. skiltets udseende/typografi).

Så er det jo sådan set "bare" at gå i gang med at pløje TIB (V) og TIB (Ø) igennem og lede efter AM-signaler med samme betegnelse;-) Det vil jeg ikke sige, jeg har gjort. Men jeg har da "kastet et blik" i TIB uden i øvrigt umiddelbart at støde på et AM med nummeret 2160. Men nu har AM-signaler (og andre signaler for den sags skyld) det med at blive flyttet lidt rundt i årenes løb. Så vi bliver jo nok nødt til at grave lidt i arkiverne. Jeg har gravet lidt. Meget lidt. Men jeg kan konstatere, at AM-signalerne på den første fjernstyrede dobbeltsporede strækning (Nyborg-Tommerup) ikke, i hvert fald ikke fra starten, havde et AM-signal placeret i km 16,0. Nærmeste AM-signaler hed 2153 og 2173*) (i dag hedder de det samme)**). Så mon ikke de har heddet det "altid".

Andre er velkomne til at udelukke andre strækninger på tilsvarende vis:-D. Og til sidst ender vi vel med at finde 2160.

Og så et lille spørgsmål: Var AM-signalerne på strækningen Nyborg-Tommerup ikke de første AM-signaler i landet? Jeg kan ikke finde svar på dette spørgsmål hos Lundsten eller i bogen "De danske jernbaners signaler og sikkerhedssystemer". (Den enkeltsporede strækning Vordingborg-Masnedø-Orehoved blev fjernstyret før Nyborg-Tommerup, fra 22. oktober 1956, men på den strækning var der ingen AM-signaler).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

*) Vingehjulet, 14. årgang nr 3, 10. november 1956, side 30-31
**) http://www.jernbane-tib.dk/home/3-tib-v/3-3-tib-v-kombinationer


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak