
Rejsegodsomladning ved KBH-H, 1960’erne
Aha!
Tusinde tak for dit svar! Det forklarer en hel del. Her kommer lige et par spørgsmål til 😋
Så for indenrigsrejsernes vedkommende, blev passagerernes rejsegods altså transporteret med lastvogne i stedet for i bagagevogne på togene?
Ja, i de første årtier efter 2. Verdenskrig overførtes rejsegodsbefordringen gradvist til lastbiler.
Hvordan fungerede ekspresgodssystemet? Var det ligeledes passagerernes bagage, mv., der blev ekspederet på den måde?
Hvad definerede helt præcis rejsegods?
Rejsegods er passagerernes bagage og kunne forsendes mod forevisning af gyldig billet. I de første mange årtier fulgte rejsegodset principielt det tog, som man selv rejste med (man kunne dog også sende rejsegodset tidligere, så det stod på ankomststationen, når man selv nåede frem).
Ekspresgods er stykgods/fragtgods, der blev befordret hurtigere end almindeligt stykgods/fragtgods og kunne sendes, uden at man selv rejste. Godsbefordring var dyrere end rejsegodsbefordring.
Angående lastning og lodsning i Reventlowsgade, har Morten F. Larsen skrevet en ganske oplysende besked herom på tråden, der bekræfter din påstand.
Ham bør du ikke stole på....
Ved vi om der findes nogen tegninger, kort, billeder eller lignende, der viser de her faciliteter?
Der findes muligvis sammen med sagsbehandlingen i øvrigt på Rigsarkivet, men jeg har aldrig set dem.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.