Kalenderlåge 18. Løsninger 2.
Om 2, Henschel 10454/1911. 900 mm. FISKBÆK BRIKETFABRIK, har på min hjemmeside under Fiskbæk Briketfabrik skrevet: Det hjemmelavede. Heller ikke dette lokomotiv er der data på. Hvor meget, der er genanvendt fra damplokomotivet er uvist, men meget er det ikke. Hjul måske og dele af rammen? Det er næppe resterne af Henschel 1045?, hvis vi skal tro den danske entusiast, men det skal vi nu nok næppe, for eller ved jeg ikke, hvad det så skulle være. Det er ikke O&K-maskinen fra Markskel- og Tirpitzbanen, vi ser her, da denne havde forsænket førerhus, og førerhuset på billederne flugter med rammen.
Motorfabrikatet kendes ikke, men et vendegear var forsynet med byggeplade og mærket Uetersener Mascheienen Fabrik 1951. Med mindre vendegearet er udskiftet senere, er lokomotivet først sat i drift 1951. Direktøren, som jeg sad sammen med i hans stue, udtalte undrende: “Gik der virkelig så lang tid.” Inden idriftsættelsen forstås. Vendegearets fabriksplade var også mærket 150 hk, men det er formentlig den største belastning, det tålte? Lokomotivet var hensat i 1961 og ophuggedes 1965. Selv om både Svend Guldvang og jeg har fotograferet det hjemmelavede, har jeg valgt et af direktør Thaysens foto fra skrotpladsen 1961 eller 62. Konstruktionen ser meget professionel ud. Kun vendegearets konstruktion og byggeår kendes.
Så er der 3 og 4, men her ligger dokumentationen i private arkiver, der dog fra tid til anden har været luftet, så nogen må, som jeg have hørt om dem.
Jeg sender dette nu og går så på jagt efter dokumentation efter de to sidste. Jeg har ét billede af Svendstrup-maskinen som damplokomotiv. Så meget ved jeg, men eller kunne jeg godt bruge hjælp. Jernbanehistorisk Selskabs folk fra 50'erne må have været der?