Kalenderlåge 18. Løsninger.
Hej.
Som lovet:
Der kendes fem damplokomotiver, der i Danmark ombyggedes til motorlokomotiver:
1. Hanomag 9267/1924. 1435 mm. KNABSTRUP TEGLVÆRK. 1949 ombygget til motorlokomotiv. Brugt til transporter af kul, teglværksprodukter og husmødre. Ophugget 1960. Der er divergerende oplysninger om ombygnigstidspunktet, men jeg holder mig til et brev i et arkiv.
2. Henschel 10454/1911. 900 mm. FISKBÆK BRIKETFABRIK. Ombygget til motorlokomotiv 1951. Hensat 1962. Ophugget 1966. Da Kedeltilsynet kun har skrevet byggenummer 1045 har der været frit slag for byggenummervalg blandt forskerne, men kun 10454 havde den rigtig sporvidde. Maskinen har for tyske kørte både i Oksbøl i i Aggersund. Fiskbæk brugte den til transporter af overjord over brunkul.
3. Krauss 7582/1919. 785 mm. Som damplokomotiv kørte det 1929 - 55 med lerkørsel for HEDEHUSTEGLVÆRKET, men blev i 1956 ombygget til motorlokomotiv på Hedehusteglværket. Hvor længe det kørte som sådan, ved jeg ikke. Før 1929 havde det adskillige tyske og danske ejere, men det var i Hedehusene, ombygningen skete.
4. O&K 1297/1904. 600 mm. Havde flere ejere før ENTREPRENØRFIRMAET LIND købte det og kørte mergel med det i 1922. Efter sidste kontrakt i 1926 tog Lind det hjem til sit teglværk, SVENDSTRUP TEGLVÆRK ved Korsør. Her kørte det muligvis ler til værket og på et tidspunkt ombyggedes det til motorlokomotiv. Hvornår det ombyggedes og hvor længe, det var i drift, vides ikke, og jeg kender kun et foto af lokomotivet som damplokomotiv og ingen som motorlokomotiv.
5. O&K 5091/1912. 750 mm. Også flere udenlandske og senere dansk ejere, inden lokomotivet 1919 kom til ALLERØD TEGLVÆRK, hvor det kørte ler, indtil det 1940 fik sin kedel kasseret, hvorefter og rammen ombygget til motorlokomotiv. Også her lidt uenighed om byggeåret. Levetiden som motorlokomotiv er heller ikke kendt, men det eksisterede endnu, da entusiasterne nåede frem.
Og så er der billeder og henvisninger til tilgængelig kilder.
1. Knabstrup Teglværk er dokumenteret både med billeder og kilder - om end med møje.
5. Allerød Teglværk er ligeså. Jeg har intet billede fra Allerød, men modtager gerne et til samlingen. Til gengæld har jeg dette. hvor jeg kan oplyse nedenstående;
Allerødmaskinen, O&K 5091/1912. 750 mm. 16.71 m². 12 atm. 50 hk. Allan styring. Her fotograferet mellem 1915 og 17 ved anlæg af sydlige del af Kolding - Troldhede - Vejen Jernbane for Brøchner-Larsen & Agge. Foto: Arkiv Holger Jørgensen og Alfred Hansen 03088.
Så vil jeg gå på jagt efter Fiskbæk, men det varer lige lidt og bliver i næste mail.....