Faste mærker i SR1975-tiden
SIR af 1944 Gyldig fra 15/3 1959. Citat:
Mærke Nr 102 "Kendingsmærke for brandfarlige strækninger"
En ca. 0,7 meter høj pæl, som er malet brandgul, og hvorpå er befæstet en plade, hvis forside er brandgul med en sort kant og forsynet med bogstavet "B" i sort farve. Bagsiden er brandgul.
Til nr. 102.
Mærket tilkendegiver, at der skal udvises forsigtighed ved fyringen under passage af den afmærkede strækning.
Mærket opstilles ved begyndelsen af den farlige strækning umiddelbart til højre for sporet og således, at forsiden vender mod toget.
Den brandfarlige strækning ophører, når mærket for den modsatte retning passeres. Citat slut.
Mærket var altså dobbelt rettet. Hvorfor banke 2 pæle ned - når én var nok? I 1987 underrettede kørelæreren på S-toget om de mærker og fastholdt at fyring var forbudt - på strækninger afmærket med mærke 102. Lokomotivføreren skulle altså se til at fyrbøderen på S-toget ikke fyrede i de områder - forudsat at fyrbøderen var tilstede!
Dengang, i 1987 fandtes på S-banen 2 strækninger med mærket "B". Begge i Ryde skov mellem Holte og Birkerød på Nordbanen. De stod der mellem 1987 og 1992 hvor jeg fungerede som lokomotivfører på S-banen. Som fyrbøder på damp fremførte veterantog, har jeg respekteret de mærker frem til midten af 90'erne.
Venlig hilsen
Torben