Faste mærker i SR1975-tiden
Under opdatering af dokument omhandlende faste mærker er jeg stødt på et par tvivlstilfælde, som trænger lidt hjælp. Opdateringen tager udgangspunkt i SR1975, og omhandler således mærker der har været i brug mens SR1975 har været i kraft. Også mærker der ikke har været omtalt i SR1975:
Mærke "Stationsgrænsen", altså det hvide kvadrat stående på spidsen, gik ved DSB af brug som markering af stationsgrænsen ca. 1922. Men på privatbanerne levede det videre, og muligvis også hos DSB. Ifølge hvad jeg er blevet overleveret kom mærket fra 1986 til at hedde "Togekspeditionssted uden I-signal", så nogen må jo have brugt det. Spørgsmålet er til hvad og hvor længe? Såvel DSB som privatbaner er interessante.
Mærke "Brandfarlig strækning", de gule pæle. Hvor længe kunne det antræffes? Det har ikke været med i SR1975, men siges at have levet videre?
Mærke "Farlig station", senere "Togvej uden sikkerhedsafstand". Mærket udgik af SIR i 1966, men findes i dag rundt omkring på lokalbanerne. Er det korrekt at antage at det har været at træffe på privatbaner lige siden de udgik af SIR`?
/Carsten Lundsten
I forbindelse med at privatbanerne overgik til SR1975, så blev der udsendt en 'SIN-PRB' i november 1986. Heri finder man bl.a. Mærke "Stationsgrænsen", dog med betydningen 'Togekspeditionssted uden I-signal',
Mærket 'Togvejvej uden sikkerhedsafstand' findes ligeledes i nævnte 'SIN-PRB'
--
Eskild