Sidespor mellem Esbjerg og Guldager
På den knap 10 km lange strækning mellem Esbjerg Station og Guldager Station, har der lagt hele 5 sidespor på fri bane. Kun et sted ligger sporene endnu, dog uden forbindelse med hovedsporet.
Hejsa Niels, jeg har nu kun 3½ sidespor udgående fra fri bane:
1. Spangsbjerg Sidespor, et DSB sidespor, hvorfra det private sidespor til Vestfrost udgik.
2. Et unavngivet og ufuldendt sidespor til Esbjerg Flyveplads, beliggende nord for nuv. Spangsbjerg trinbræt. Her blev sporskiftet indlagt 20.08.1944, men sporet nåede ikke at blive taget i brug og dets fuldførelse blev formentligt opgivet efter bombardementet af flyvepladsen 27.08.1944, sporskiftet spigredes 16.11.1945, sporskiftet taget op 23.11.1945.
3. Kjersing nord for Gjesing trinbræt, et industristamspor for Esbjerg kommune. Eneste tilsluttede privat sidespor, som jeg kender til, var sporet for Krystalisværket A/S (= øldepotet?), ibrugtaget engang i 1970’erne og senere nedlagt.
4. Fliegerhorst Esbjerg-sporet (til den tidligere private Esbjerg Flyveplads). Sporskifte indlagt 20.07.1940, spor, ibrugtaget 05.08.1940, sporskiftet spigredes 16.11.1945, nedlagt 30.11.1945, sporskifte taget op 23.11.1945.
Sporet ved Guldager udgik ikke fra fri bane men fra Guldager station. Det anlagdes for Deutsche Wehrmacht og blev taget i brug engang i 1944. Der var 600 m spor med to stikspor (heraf 1 med en meget stor og kraftig kran til tunge løft) tilsluttet hovedsporet i retning mod Esbjerg i km 62,716 umiddelbart nord for Hjertingvejen. Sporet, der ganske rigtig var påregnet brugt til omlæsning af Tirpitz-kanonerne, blev saboteret 11.03.1945, nedlagt 19??.
Datoerne for de to flyveplads-spor stammer fra La, hvori der ikke var optaget sporet til Tirpitz-kanonerne, da dette som nævnt udgik fra Guldager station.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.