Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/10 2024, 09:35 (11 dage siden)

På den knap 10 km lange strækning mellem Esbjerg Station og Guldager Station, har der lagt hele 5 sidespor på fri bane. Kun et sted ligger sporene endnu, dog uden forbindelse med hovedsporet.

Mod nord:

Gjesing sidespor (Hed det i daglig tale ...)
Industrispor mod Køleskabsfabrikken Vestfrost, som i 1990erne var en af byens helt store arbejdspladser med op mod 2000 ansatte.
Herfra blev læsset lukkede godsvogne med køleskabe og frysere til det meste af verden. Da produktionen var på sit højeste omkring 1990, blev fabrikken betjent 2 gange daglig, og det var mange vogne. Fortrinsvis Hbbillns og lignende typer. Normalt blev der afsendt 20-25 vogne dagligt, rekorden er fra 1993, hvor der på en fredag blev afsendt hele 54 Hbbillns på en dag. Der var godt fyldt på på Esbjerg Station den dag ...
Der var 2 sidespor, men underspor på begge, "ny fabrik" og "gamle fabrik". Forbindelsen til hovedsporet er kappet, men sporet ligger der endnu. På billedet herunder er der kun få vogne, de er taget i 2001, hvor størsteparten af produktionen var flyttet til Tjekkiet.

[image]
[image]
Fra 1990:
[image]

Lidt nordligere gik der spor ind på Esbjerg Flyveplads.
Brugen af disse spor ligger lidt hen i det uvisse, der var tale om et spor med 2 forgreninger, som endte blindt.
Anlagt af tyskerne og fjernet efter flyvepladsen (og sporet) blev bombet i september 1944.

[image]

Lidt nordligere lå endnu et spor ind på flyvepladsen. Herfra var der forbindelse til det omfangsrige spornet på flyvepladsen, sporet gik bl.a. op til ammunitionsdepotet syd for Tarp.
Etableret af tyskerne i starten af krigen, og fjernet kort efter krigen.

[image]
Ved ammunitionsdepotet:
[image]

Nordligere, blev der i slut-1970'erne (?) etableret sidespor ind til Carlsberg-Tuborgs øldepot. Hertil kom der dagligt vogne, gerne 5-7 vogne. Der var to spor.
Når rangermaskinen skulle rangere derude, var der altid en kamp om hvem der skulle have tjansen på vej hjem, for på grund af sporets placering, var det nødvendigt at skulle vognene hele vejen hjem. Jeg skal hilse at sige at det er en blandet fornøjelse, når det øsregner, blæser og sner, at stå på en puffe 9 km hjem med 60 km/t ...
Nogle forsøgte at komme omkring vognene ved at "slå ræveslag", dvs skubbe vognene op af det stigende depotspor og så fange dem på vej ned - men det gik galt 2 gange, den ene gang væltede vognene ude i afløbssporskiftet, og så var al toggang spærret mellem Esbjerg og Varde i flere dage ...
[image]

Endnu nordligere, blev der i forbindelse med byggeriet af det vi i dag kender som "Tirpitz-stillingen" i Blåvand, etableret 2 magasinspor lige syd for Guldager Station. Her blev kanonløbene opbevaret, da man opdagede at de ikke kunne passere broerne omkring Varde. De henstod her til efter krigen. Spoeret blev fjernet et par år efter krigen.
[image]
Kanonrørene skrottes efter krigen.
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Indsend billeder

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak