Antal spor i Boulevard banen?
Interessant projekt.
Har du regnet på, hvor dybt en sådan ny tunnel skal ligge og hvor store stigninger der bliver tale om?
Jeg tænkte således:Afstand fra nordenden af perronerne til Boulevardbanens tunnelmunding under H. C. Andersens Boulevard ca. 500 m. Antag 14 promille stigning (Storebæltstunnelen 15,6 promille, og den er også til gods; det bliver en Citytunnel ikke), det giver 7 m fald på tunnelrampen. Det skulle være rigeligt til at dykke under.
De 7 plus 5(?) meter er selvfølgelig ikke nok til at nå ned til kalken (men er neden om husfundamenterne), den skal derfor bores frossen. Det samme gælder tunnel fra øst om Tårnby station til Amager Fælled (men der ser ud til at have været afsat plads til bane eller vej en del af vejen).
Endvidere skal en citytunnel under Cityringmetroen mellem Rådhuspladsen og Christiansborg stationer (hhv. 19 og 24 m under terræn).
http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2005/Metrocityring/SamletTekniskDokumentati...
side 90.
Altså skal den ned på ca. 30 m under terræn.
Alternativt skal den føres over som cut and cover; se
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a452b0d27ababe6e9&msa...
hvor jeg har flyttet linjeføringen til Gammeltorv/Nytorv.
Det ser ud til at kunne lade sig gøre.
Og forøvrigt, tunnelerne fra gennem Sydhavnen bliver overflødige og kan gives til Metroselskabet til deres sydgren. Så er de penge sparet.