Antal spor i Boulevard banen?
Hvor mange spor er boulevard banen egentlig tænkt til?
Der er naturligvis 2 S-bane og 2 fjernbane spor i dag, men når man kikker på tunnelportalen i Vesterport enden, så er der faktisk 3 "huller": Et dobbelsporet hvor fjernbanen kører, et enkeltsporet hvor det nordgående S-bane spor ligger og et "hul" der er dobbelsporet i bredden, men der ligger kun det sydgående S-bane spor. Der er med andre ord plads til 5 spor ind i tunnelen. I Østerport enden er der kun 2 "huller" der hver er dobbeltsporede.
Jeg har ikke kunnet finde noget i Byens Baner om dette, men har der på et tidspunkt været 5 spor indgående i tunnelen ?
Hilsen Henrik
Nu har jeg flere gange foreslået at man bygger en citytunnel i København med tilsvarende formål som den i Malmö, nemlig at gøre rebroussement (her mellem Vestbanen / Ny Køge Bugt bane og Øresundsbane) til gennemkørsel.
Således
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a452b0d27ababe6e9&msa...
eller således
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a3a72f0bd04b91347&msa...
eller således
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a3a707d5086e4de65&msa...
eller muligvis en billig version
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004ae8abb163adc85107&msa...
Som det ses, foreslår jeg at lægge tunnelrampen i det areal der bliver 'til overs' i mellem Kystbanesporene hvis fjerner de spor der fører til perron 2 og 3 (spor 3 - 6) på nordenden af København H.
Hvor realistisk er det mht. plads, apropos emnet i denne tråd? Vil jeg blive nødt til at 'ofre' Vesterport station?