Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af cslundsten, 7/9 2024, 00:11 (10 dage siden)

Da Østerport Nær station fik 1969-anlæg blev der etableret midlertidige SI-signaler i begge retninger. Signalerne må have dækket behovet for delte indkørselstogveje inden HKT blev ibrugtaget.

Østerport Nær havde SI fra 1950rne, men de nye midlertidige signaler var stærkt forenklede. De var blot hovedsignaler med rød/grøn lanterne. Ingen gul, ingen hastighedsviser. Signalerne kan ses i Olsen Banden på Sporet (sekvensen hvor signalerne er faldet på "Stop").

Er der nogen der ved, hvordan signalerne fungerede? Eller rettere, hvordan forsignaleringen fra I-signalerne fungerede? I-signalerne havde hastighedsvisere, og mens det sydlige I-signal beholdt hastighedsviseren (a.h.t. signal "Afkortet togvej"/"TUS" mod spor 13), så var den nordlige hastighedsviser midlertidig.

Nedenstående er et udsnit af sportavletegningen for det midlertidige arrangement, hvor man ser nordenden med SI og I med den midlertidige hastighedsviser.
[image]

Da SI-signalerne afveg fra normal SIR/SR må der have været én eller anden "brugsanvisning" - S-baneinstruksen? Er der nogen, der har denne eller anden brugbar information?

/Carsten Lundsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak