Tankvogne - tankanlæg
Kære alle
Ikke en bemærkning til UTJ og MMF, men a pro pos datidens tankanlæg.
De mest anvendte tanke før i tiden, var de såkaldte ”Jordtanke” og normalt over 2500 ltr. De første var ikke isolerede nittede tanke – som tankene på jernbanevognene – og først efter krigen blev tankene svejste, men igen ikke isolerede. Dog skulle ”svær fuel” tanke isoleres, da viskositeten (væskens evne til at være flydende og dermed pumpbar) mindskedes, jo mere temperaturen faldt. Disse tanke kunne derfor også have indvendige dampspiraler for opvarmning af olien, som også nogle jernbanetankvogne har/havde.
Den normale isolering var jute, der blev omviklet tankene og sikret med asfalt, senere glasjutevæv. Men det hindrede ikke, at tankene rustede indvendigt og derved nedsivning af tankens væske skete. For at hindre rust og udsivning, måtte man isolere/beskytte tankene indersider, hvorfor man faktisk isolerede med glas indvendigt. Der findes et par stadig?? nedgravede tanke på den tidligere Flyvestation Værløse. Hvad det er nu om dage ved jeg ikke.
Faktisk først efter krigen, blev det normalt med tanke over jorden, her svejste, og omkranset en mur, normalt beton. Vi taler her ikke om ”tankfarme”, men til brug for banerne og industrien.
Ikke isolerede mobile tanke var de såkaldte ”Entreprenørtanke” på enten meder eller en kombination af meder og hjul. De var udstyrede med en såkaldt ”Vingepumpe 2”. De rummede et sted mellem 1900 til 2500 ltr.
Faktisk først i slutningen af 1960´erne og begyndelsen af 1970´erne, begyndte man en udskiftning af de gamle nittede jutevævs tanke til fordel for svejste.
Steff
Tak, Steff. Jeg nøjes med at konstatere, at "det er tanken, der tæller".
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.