Avatar

Tankvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/7 2024, 09:52 (99 dage siden) @ Søren fra KM

Udligningsventiler bliver først normale på forholdsvis moderne beholdervogne, fra ca 1990 og frem.
Faktisk er det vacuum der dannes ved tømning nok til at få beholderen til at kollapse. Kig evt på Youtube.
Ideen er kun god til godsarter som kan tåle luftens ilt. Hvis dette er en dårlig ide lavede man en luft(gas)ledning tilbage til beholdervognen fra den beholder som godset skulle over i. På vogne til flaskegas fx havde man haner til både 'gasfase'
og 'væskefase'
Typisk var låget holdt åben ved at hængslet blev sat i klemme så man ikke skulle bruge noget fremmed
som kunne falde ned i beholderen.
Overtryksventiler sad ofte inden i domen, somme tider forsynet med en dåse med groft grus for at forhindre
en evt flamme i at komme ind i beholderen. På tysk kaldet en 'Kiestopf'.
-S

Hej Søren,

Ved at studere tegninger på jernbanekilder.dk mener jeg at kunne se, at der synes at dukke diverse ventiler op på tankryggene på nybyggede vogne omkring 1920, tidligere vistnok kun på syrevogne, bl.a. en ventil, der stod i forbindelse med bundtømningshanen. Jeg formoder, at sådan en manuelt betjent ventil lukkede luft ind, efterhånden som væsken løb ud af bundtømninghanen. Tager jeg fejl?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak