Fredensborg Station sikringsanlæg
Dog var Lokaltogs spor på Hillerød station station styret af Banedanmarks 1912/46 elektromekanisk sikringsanlæg, indtil Hillerød blev omfattet af CBTC med SICAS S/ sikringsanlæg fra Siemens
Er de ikke stadig styret af 1946-anlægget?
Tilbage i 1987 var Fredensborg betjent af lokal stationsbestyrer, og 54-anlægget er sandsynligvis kommet i forbindelse med at, man har ombygget stationen til fjernstyring.
Ja, det er rigtigt, men på et tidspunkt (i starten af 1997) blev anlægget ombygget til fjernbetjening fra Kommandopost Hillerød.
Om ombygningen er sket i forbindelse med overdragelsen af strækningen til Lokalbanen eller tidligere, ved jeg ikke.
I forbindelse med, at Lokalbanen fik overdraget driften af strækningen, blev Fredensborg station reelt tilkoblet og fjernstyret fra det nye TMS-system fra Cactus Rail.
Altså følgende tidslinie?
- 1958: Ibrugtaget 1954F-anlæg (altså uden U-signaler)
- 1997: Ibrugtaget nyt "almindeligt" 1954-anlæg (med U-signaler og linieblok), med fjernbetjening fra Hillerød
- 2006: Fjernstyret fra Lokalbanernes driftcentral.1954F-anlægget havde i øvrigt det krølle at det var "født" med 4-lanterne I-signaler. Signalerne blev senere ombygget (sandsynligvis ved den genelle signalændring i 1961) til 3-lanterne signaler som de øvrige 1954F-anlæg. Dog med den gamle baggrundsplade, som i øvrigt også er vært for det nuværende 1954-anlæg.
Det siges, at der var mulighed for - i hvert fald i en årrække - at lave "Ubetjent station" i krydsningssporet. Dette var lidt usædvanligt - nogen bud på hvorfor?
/Carsten Lundsten
Hej Carsten
Hele Hillerød station herunder også de dele som Lokaltog kører på er styret fra ét og samme SICAS-anlæg, men på de dele som Lokaltog kører på (herunder også når de skal på tværs af stationen) er der ydre signaler i anlægget.
Hilsen
Niels