Avatar

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2023, 12:43 (406 dage siden) @ cslundsten
redigeret af Morten Flindt Larsen, 18/10 2023, 13:10

Jeg spørger, fordi at jeg for Årslev har et notat om ibrugtagning af relæsikringsanlæg 27. maj 1952 (med automatisk signalgivning), men intet for 1957. Et sjusket håndskrevet 2-tal kan godt læses som et 7-tal. Eller skete der en (for mig ukendt) ændring i 1957? Så vidt jeg husker, stammer min oplysning fra La.


1951-anlæg ibrugtaget 1957 lyder i hvert fald forkert. Så er 1952 mere sandsynligt. På Jernbanekilder ligger et fint foto af centralapparatet, dateret 1952.

Ifølge lærdom jeg er blevet udstyret med i den senere tid var anlæggets automatiske signalgivning en tidlig form for "Ubetjent station". Denne form for ubetjent station er senere blevet ombygget til den form der blev kendt med de "forenklede" relæsikringsanlæg (altså "Kør igennem" vist i begge retninger).

Jeg har ikke kendskab til at der skulle have været store ombygninger i Årslev, men det udelukker ikke noget. Jeg tror din teori om håndskrift er mere sandsynlig, selvom Georgs liste er renskrevet.

/Carsten Lundsten

Hej Carsten og Georg,

Tak for jeres informationer.

Det er en meget interessant og informativ liste, som dækker en tidsperiode jeg hidtil ikke har haft mange kilder til. :-) :-) :-)

Jeg har nu i min øresnegl af et venligt menneske fået bekræftet datoen i 1952, på klokkeslæt (kl. 14.00).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak