Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen
Hej Carsten
De anlæg på Od-Svg (Frs og Svg undtaget) var vel alle 1954F og udformet som f..eks Str-Ti, Bm-Tdr, altså I-signaler med 3 lanterner, 2 grønne og en rød.
Mig bekendt havde stationerne også "signal ubetjent/juletræet" indtil ombygningen.
Der var tale om adskillige stationer med 4-lanterne I-signaler, som var bygget forud for 1954F-anlæggene. Vippenøgleanlæg og vist også tidlige 54-anlæg. Og det er ombygningen af de I-signaler, jeg er nysgerrig på. Billedet ovenfor fra Stenstrup viser da også et ombygget signal.
<nørderi>
Nysgerrigheden går på om den øverste grønne lanterne endte helt til tops eller den forblev i næstøverste position. Sidstnævnte er set både i Fredensborg og Flintholm, og muligvis var det måden at ombygge i øst. Arden/Ellidshøj og sikkert de øvrige anlæg på de kanter (ja, dobbeltspor,, men stadig samme signaltype) fik gennemkørselslampen flyttet op i øverste position.
Jeg mindes dog vagt fra min første tur i Nørrejylland (ca. 1987) at have set signaler med øverste grønne i næstøverste position (og øverste position afblændet), men jeg er ikke sikker.
</nørderi>
/Carsten Lundsten