Fehmarn-Burg (3 fotos)
Inden vi forlod Fehmarn, aflagde vi øens "hovedby" Burg et kort besøg. Burg blev jernbanebetjent i 1905 med Inselbahn Fehmarn. Siden Fugleflugtslinjens tilkomst 1963 blev stationen som "sækstation" betjent via sportrekanten ved "Burg West". Persontrafikken ophørte i 1983, godstrafikken i 1994.
Persontrafikken blev genoptaget i 2010 efter renovering af sportrekanten og anlæg af en ny endestation i Burg, 200 m nord for den gamle; disse infrastrukturarbejder blev udført ved Altona-Kaltenkirchen-Neumünster Eisenbahn GmbH.
Som antydet ovenfor i tråden er Fehmarn p.t. betjent med Schienenersatzverkehr (SEV, togbusser) p.g.a. forarbejderne til den faste Fehmarn-forbindelse. Herunder får Burg dobbeltspor og bliver elektrificeret.
Bf Fehmarn-Burg, blikretning nord, 22.06.2023 (nm).
Bf Fehmarn-Burg, blikretning syd, 22.06.2023 (nm).
Den gamle stationsbygning lå bag træerne t.v., men blev nedrevet 2017 og erstattet af en boligblok i jagtpølsefarvede mursten.
Bf Burg (Fehmarn) med "Nürnberg 761", historisk motorvogn i 1983. Kreisarchiv Stormarn - Media ID 159912 (CC BY-NC-SA).
I nærmeste (sydlige) ende af den gamle stationsbygning var i øvrigt en udmærket knejpe .....
M.v.h.
Niels