Western Australia

af Jens Bruun-Petersen, 2/8 2023, 22:17 (488 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Vi går lidt videre. [image]
P 308, igen en 2'C 1 T4, bygget i 1924 og afløser for den tidligere viste type Es. 25 eksemplarer blev bygget, og denne kom til Bassendean i 1971. Alle foto 27. november 2022.

[image]
PR 521, bygget 1938-39, blev det sidste hurtigtogslokomotiv, også anvendt til hurtige godstog. Dette kom til Bassendean i 1971.

[image]
Efter 2. Verdenskrig blev 20 tilbageværende Es ombygget til tenderlokomotiver type D. En enkelt af samme type som U 655 blev også ombygget til tenderlokomotiv Ut 664 samtidig og indsat i lokaltrafikken omkring Perth. Til Bassendean 1972.

[image]
Her Ut 664 endnu en gang.

[image]
Dd 592, én af de Es, der blev ombygget til lokaltrafik i Perth og omegn efter 2. Verdenskrig. Til Bassendean i 1999.

[image]
Efter verdenskrigen kom dieseltrækkraft ind i billedet. Her noget af det første: X 1001 , bygget af Metropolitan Vickers Electrical Co. i England i 1954. Dieselmotoren var en Crossley V8 på 1105 hk (825 kW). Det var en skibsmotor, der gav problemer i jernbanetrafik, og maskinens usædvanlige hjularrangement med 2-akslet bogie i hver ende og fire faste drivaksler i midten gav problemer. I alt blev anskaffet 32 eksemplarer, der hurtigt blev indrettet til at kunne mulipelkøres. Indtil overdragelse til Bassendean i 1983 nåede X 1001 at køre 2,25 million km.

Venlig hilsen
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak