Jernbanefærgerne "Lillebælt" og "Fredericia"
.....
In 1914, after the infamous Titanic disaster, the International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS) was formed."[/i]Uddrag af denne interessante kilde: https://www.oldshiplights.com/the-history .
Og så lige for at insektformere lidt mere.
SOLAS er en konvention, som er vedtaget i FNs søfartsarm IMO.
Ergo, temmelig mange lande skulle blive enige om teksten for derefter at få den implementeret (= vedtaget som lovgivning i pågældende land).
I tiden inden FN, hvilke organisationer/forum havde verden da, hvor sådanne aftaler kunne laves?
Tja, inden 1. verdenskring var der ikke rigtig nogen......efter 1. verdenskrig kom folkeforbundet, men det var en noterisk snakkeklub.
Da oktober 1929 rammer og dermed en større økonomisk krise, så fik folk andet at tænke på end søsikkerhed. Senere, op gennem 1930'erne, da var det en østrisk malersvend med et karakteristisk overskæg, som løb med opmærksomheden og søsikkerhed end langt nede på dagsordenen.
Ergo, SOLAS kom ikke til verden før FN var en realitet.
Det er rigtigt at kommisionen, som undersøgte Titanics forlis, kom med en masse anbefalinger for at forbedre sikkerheden til søs. Det er ganske muligt at mange lande tog kommisionens anbefalingerne til sig, men noget samlet værk med en rimelig fælles forståelse på tværs alle verdens lande var der ikke tale om.