Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af KimC, 1/4 2013, 13:27 (4283 dage siden) @ UTJ

Man havde faktisk tænkt på en el-udgave til den kommende elektrificering af Nordbanen til Hillerød. Togene skulle udelukkende have 1. klasse og særligt anretterrum i det lidt for store motorrum i den ekeltrificerede udgave af motorvognen. Anretterrummet var tænkt til servicering af de rejsende med morgenmad under turen mellem Hillerød, Birkerød og Østerport som var tænkt som eneste stop på ven ind til byen.

Tanken blev opgivet da fagforeningerne i stedet villle have en danskbygget almueudgave, som også kunne betjene vestegnens kommende arbejder- og bistandshjælpsbebyggelser. Grosserertoget blev derved reduceret til nogle modificerede styrevogne uden serveringsmulighed.

Efter at MA blev taget ud af driften, har jeg hørt at der var planer om at indrette dem til eksport af frysegods. Vognene er jo ganske godt isolerede, og klimaanlægget skulle bare stilles til en noget lavere temperatur. Hjælpemaskinen sørger for stabilt el til at holde godset koldt, togene var i kraft af deres TEE rødder godt stillet mht til godkendelse i Europa.
Det blev desværre ikke til noget, men jeg gad da godt have set et hvidmalet MA tog med Interfrigo logo.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland
RDK EG3101Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak