Anlæg af dobbeltspor - men hvor?

af Bent Hansen, 23/1 2023, 16:51 (681 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Hej.

Det er på tide at sætte et tidspunkt på Kurts billede. Flere tidspunkter har været vendt: Der byggedes jernbane omkring Vejen omkring lige fra omkring Første Verdenskrig og til lige før Anden Verdenskrig. Foruden i 1870’erne.

Jeg tror, uden at kunne bevise det, at vi er i perioden 1920 - 39. Det gør jeg ud fra en tro på, at entreprenøren, hvis det altså er ham, C. Carlsen først etablerede sig i foråret 1920. Kilde: Svend Guldvang.) Endvidere, at billedgiveren Freudenthal, der ses som en af personerne på billedet, ikke var gammel nok til at optræde før Første Verdenskrig. (Den påstand tager jeg gerne selv på mig, hvis ikke jeg kan tørre den af på Historisk Arkiv for Brørup og Omegn, der også har billedet som B3468.) Påklædningen signaliserer for mig: Mellemkrigstiden.

Måske Niels også kunne finde et foto af lokomotivet, hvor man ser, at det helt usædvanligt i Danmark var C1-koblet eller muligvis C’1? Der var to styk af typen i størrelsen 600 mm. Den ene med påhængt vand- eller kulkasse af jern, det andet af træ. Begge var i Fredericia, men C. Carlsen ejede kun den ene, Jung 2203/1914. Den anden, Jung 1284/1911 arbejdede på den nye banegård 1925 – 27 for Styrup.

Carlsen købte Jung 2203, da han var nyetableret. Den inspiceredes allerede 1919 i Randers. Andetsporet Fredericia – Vejle åbnedes 09.10.1922 og jordarbejderne påbegyndtes i 1919 og sluttede nok 1920 2eller 21? Han ejede lokomotivet til omkring 1923, idet der eksisterer en Ude-af-Brug-Erklæring fra 1923, og herefter hører vi ikke mere til maskinen. Hvorfor Guldvang skriver 1920, vides ikke.

I forbifarten: Søsteren var Jung 1284/1911. Det var den med kulkasse af træ bagpå. Billede af den kan du købe hos Industribaneklubben. Spørg efter postkort far Carl Nielsen.

Arbejderne omkring Vejen. Andet spor åbnet:
Lunderskov – Vejen 13.05.1931.
Vejen – Brørup 12.12.1939. (Kilde til begge: Eilertsen.) Da eksisterede lokomotivet på Kurts billede ikke mere? (BH.)
Vejen Station udvidedes 1931.
I følge Kedeltilsynet inspiceredes ”Kurts maskine” i Vejen 1922 og 23.

Blev du klogere? Lettest at sige, at ”Kurts bro” slet ikke er fra Vejen, men med min skærms ringe opløsning kan jeg ikke se, at Kurts bro ikke skulle ligne de broer, som har været bragt tidligere i indlægget, eller tråden, som nogen ynder at kalde den.

Jeg må jo tro på Kedeltilsynet, så vi er nok først i tyverne. Kedeltilsynet har hverken oplyst entreprenør, eller arbejdes art, men C. Carlsen var i nabolaget på det tidspunkt.

At Carlsen var til stede i Vejen, kan Peter tages til indtægt for, og det kan Eilertsen også, idet han sendte en kopi af en bog, dog uden at oplyse bogens navn. Bogen handler åbenbart om Carlsen, og den bringer et billede, hvor man må gå ud fra, at det er Carlsen, der roder med jord ved en bro, der er mærket 1920, men da Carlsen roder, er broen for længst færdig. Hvad Carlsen roder med, vides således ikke, men veje og gader i Vejen er løbende blevet udbygget. Også efter sidste krig.

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak