Uheld i Vamdrup 1895
NB, NB: Jeg har været ude for før, at de tyske betegnelser er anderledes end de herhjemme anvendte, så det kunne jo være, at Belpair har et andet navn syd for Kongeåen, jeg ved det bare ikke.
Tyskerne kalder faktisk fænomenet for "Belpaire-Stehkessel", og det er mit indtryk, at det forekommer på lokomotiver anskaffet af baneselskaberne inden sammendragningen under Preußische Staatseisenbahnen. Toglokomotiver med hjulstillingen 1B0 T2 var vist særligt udbredte og samledes i et større tal ved KED Altona, hvor de - uanset indbyrdes forskelle - f.eks. havnede i KPEV Gattung P 1 og P 2.
Jeg bilder mig ind, at dette lokomotiv:
Sønderborg, det første tog til Padborg holder klar til afgang 15.07.1901. Scannr.: DJM02-00007740.
..... har samme signalement som den uheldige Vamdrup-maskine, nemlig bekranset skorsten, stor dome, elliptiske førerhusvinduer og Belpaire-Stehkessel, når man ser grundigt efter (stort format kan downloades fra DJM).
Jf. de kilder, jeg har haft inden for rækkevidde, kom ingen af disse lokomotiver med til Deutsche Reichsbahn, men var overvejende udrangeret inden 1VK.
M.v.h.
Niels