Uheld i Vamdrup 1895

af Niels Munch, 7/1 2023, 10:48 (623 dage siden)

God formiddag,

I en ældre tråd spurgte Baumann til dette foto, som kunne være fra Vamdrup:

[image]

Dengang kom vi ikke til bunds i sagen; men siden har billedet vist sig i Det Kgl. Bibliotek's fotosamling under titlen "Fra togulykken ved Vamdrup" som en reproduktion af fotografi fra Illustreret Tidende, bind 36, nr. 22, 1895.

Togulykken, som fandt sted den 17.02.1895, er beskrevet således i den ledsagende artikel:

"Togulykken ved. Vamdrup.
Søndag d. 17. ds. skete der ved Vamdrup en meget betydelig Jærnbaneulykke. Heldigvis gik intet Menneskeliv tabt, men der ødelagdes Materiel for store Beløb. Det var Godstoget Nr. 2554 fra Hamburg, hvormed Ulykken skete. Efter Køreplanen skulde det være i Vamdrup Kl. 1,45 Nat. De uregelmæssige Trafikforhold havde forsinket det betydeligt, saaledes at Klokken var lidt over halvseks, inden det naaede dertil. Toget bestod af 39 Vogne, der alle vare Gods- og Bagagevogne. Akselantallet var tilsammen 81. Kun en Del af Vognene vare læssede. Dette Godstog skal ikke holde ved Stationsbygningen, naar det kommer ind, men gaa direkte ud paa et Sidespor, hvor Godsvognene skulle henstaa. Toget kom med fuld Fart ind til Stationen, og Stationspersonalet saa straks, at der maatte ske noget galt. Sporene vare rigtigt stillede - og Signalerne ligeledes. Kort efter var Katastrofen indtruffen, idet det lange Tog fo'r hen ad Sidesporet, tørnede med Kraft imod Bommen for Enden af Sporet, fortsatte en 10-12 Alen ud i Gruset og styrtede derpaa ned ad Jærnbaneskraaningen, hvor Lokomotivet blev liggende med Hjulene i Vejret. Vognene forbleve paa Sporet og i Gruset. Elleve Vogne knustes. Den, der var Lokomotivet nærmest, nemlig Bremsevognen, tog mindst Skade, og derved blev Togpersonalet frelst. Men de næste Vogne splintredes; Hjul og Aksler og Breddestumper flød imellem hinanden. Tog- og Lokomotivføreren blev kastede langt bort og blev stærkt stødte paa Ryg og Arme. Men mærkelig nok led ellers ingen af Togpersonalet nogen Skade. Ulykken skyldes dels at Bremserne vare i Uorden, dels det underordnede Personales Skødesløshed."

Togets ulige akselantal må vel bero på pakvognen, der er 3-akslet, og i øvrigt har en høj, åben endeperron uden tagoverhæng.

Banestrækningen henhørte på tidspunktet under Preußische Staatseisenbahnen, KED Altona. Men en egentlig identifikation af lokomotivet med dets Belpaire-kedel, elliptiske førerhusvinduer, store dome og skorstenskrave er jeg ikke lykkedes med.

Bedste weekendhilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak