DSB CRS vogn

af Jens Bruun-Petersen, 22/12 2022, 12:18 (714 dage siden) @ Niels Munch

Der er flere vogne: Et opslag i DRM I, side 166h-II viser CRS 3606-3608, 3662, 3676-3678 med postkupé i de nærmeste 1½ fag bag førerrummet. Det store vindue vær særligt indrettet til at åbne helt, så postsække kunne læsses ud og ind. Når der ikke var tillyst postkupé kunne pladsen udnyttes af rejsende.
Nr. 3606-3608 og 3662 havde lavtryksvarmeapparater system Pintsch (pg krævede altså MOK-vogn med dampkedel, dengang 1800 serien), og 3676-3678 havde varmtvandsvarmeanlæg (opvarmning ved koksfyring eller ved højtryksdamp fra hovedledningen) og kunne derfor anvendes både ved MO af 500-serien og MOK af 1800 serien. Alle vognene var ombygget med postrum i 1951. Anvendelsen på strækningen Vojens-Haderslev er dokumenteret, men ellers er der talrige muligheder, da alle vognene var stationeret i værkstedsområde Aarhus.

Vogntypen er omtalt i "Vingehjulet" på samme tidspunkt, men jeg har ikke stunder til at finde det lige i disse dage.....

Venlig hilsen
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak