Jernbaneliv CXVII - Sommerferiejob på HFHJ - 1. del
God morgen i forum.
Selvfølgelig kan halvanden måneds sommerferiejob ikke blive til en bog i serien: ”Jernbaneliv”, men en lille beretning kan der nok komme ud af det:
I sommerferien 1974 søgte jeg ind til HFHJ som chauffør-afløser på Frederiksværk station. Jeg blev antaget og kunne endda få et par ugers natarbejde forinden, for banekolonnen var i færd med at udveksle spor umiddelbart før Hundested station.
Så overbanemester Enevoldsen, to fastansatte banearbejdere, en halv snes jugoslaver og jeg stod klar, når sidste tog ankom til Hundested 0.33. Da det var passeret, fjernede vi skruer og lasker på det udjente spor, hvorefter det blev løftet væk af en gummiged.
Den gravede derefter hurtigt den gamle ballast væk og erstattede den med nye skærver, som lå klar i en dynge. Vi gik i gang med at jævne og tilrette dette underlag efter overbanemesterens anvisninger. Når han var tilfreds, hentede ”geden” nye sporrammer, der lå færdigmonteret i en stak, og lagde dem så præcist som muligt. Efter justeringer - på øjemål og ved hjælp af stålstænger - blev lasker og skruer sat i og de sidste skærver hældt på, hvorefter vi gik i gang med at stoppe dem fast omkring svellerne ved hjælp af grebe.
Sporet skulle være klart, når første morgentog afgik kl. 3.42, men en enkelt gang blev det rangeret ud forbi arbejdsstedet, så det kunne afgå, før vi var færdige. Der var aldrig nogen rejsende med dette tog.
Mit fripas, udstedt af overbanemesteren. (Nu er det igen umuligt for mig at få det til at vende rigtigt!)
(fortsættes)