Jernbaneliv CXVII - Sommerferiejob på HFHJ - 2. del
Min egentlige opgave var som nævnt at vikariere for banens faste vognmand på Frederiksværk station under hans sommerferie, og efter to uger ved banekolonnen meldte jeg mig hos stationsforstanderen der.
Først fik jeg en uges oplæring sammen med chaufføren, så fulgte tre uger på egne ben og hjul og til sidst et par nemme dage i selskab med ham igen, for jeg var ansat hele juli måned.
Til rådighed havde jeg en Hanomag F30 ladvogn med presenning samt en Bedford TK lastbil.
Når jeg mødte i pakhuset, såvidt jeg husker kl. 8.00, havde pakmesteren og en portør tømt dagens stykgodsvogn - en Gs - og sorteret gods og fragtbreve op i ”ture”. Der var én til Stålvalseværket, én til jernstøberiet, én bytur til de handlende i hovedgaden samt flere oplandsture til småvirksomheder og handlende i omegnen. Sommetider fik landliggere sendt cykler og andet gods op til deres sommerhuse med banen.
Jeg startede med Stålvalseværket, og her var der kun en læsserampe ved varemodtagelsen. Der ankom en gerne en bestemt vognmand lidt før mig, så jeg måtte vente, men et par gange var jeg den første, og så blev han sur! Ak ja, hverdagens små triumfer...
Stålvalseværket afsendte og modtog selvfølgelig også hele vognladninger, og disse vogne rangerede pakmesteren til og fra et overleveringsspor, hvor værkets egne rangerlokomotiver kunne hente og aflevere dem. Der var den nye Jung-traktor T 1, som blev benyttet her i Frederiksværk.
Når jeg havde kørt alt stykgods ud, skulle jeg som regel hente forsendelser fra et haglpatronlager, der lå på det gamle krudtværks område ved kanalen mellem Arresø og Roskilde Fjord. Her måtte jeg af hensyn til godsets vægt benytte Bedford'en.
En anden fast afsender af gods var en hårvandsfabrik, som sendte sine produkter ud til landets frisører med banen. En gang tilbød de ansatte mig venligt en femliters dunk grønt hårvand, da jeg afhentede dagens forsendelser - men jeg takkede dog nej...
En dag ankom der et helt læs flyttekasser med stykgodsvognen, og pakmesteren ville have dem ud af sit kongerige så hurtigt som muligt. Jeg læssede pligtskyldigt Hanomag'en til bristepunktet og kørte op til addressen - et tomt hus, hvor ingen var hjemme! Så jeg returnerede og læssede af igen. Senere kom der en vognmand og hentede det hele...
Jeg tog næsten ingen fotografier den sommer, men her ankommer et tog fra Hundested til Frederiksværk. Posthuset lå umiddelbart nord for stationen og læg mærke til postsækken, som kastes ud fra DK 77. Trækkraften er M 11.
Toget fortsætter mod Hillerød. Bemærk stykgodsvognen ved pakhuset. Lastbilen ved siden af var udrangeret.
(fortsættes)