Pedershaab foto del 3

af Jens Kranker, Brønderslev, 6/9 2022, 12:06 (801 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter

Tak for uddybende svar vedr. gasgenerator, som bekræfter at man ud fra generatorfabrikatet ikke kan se, om det er en Ford eller Bur-Wain motor, der er i lokomotiverne på billederne i mit oprindelige opslag.

Vedr. førerhus vil jeg tro, at der i specifikationerne står "træhus fra Poulstr." og ikke "Pederstr." I så fald er førerhuset fra Poulstrup Vogn- og Karrosserifabrik, 10-15 km nord for Brønderslev, der bl.a. byggede førerhuse til lastbiler og tilsvarende førerhuse til PM.

Det undrer mig stadig, at motorkassen/motorhuset ser ud til at være lavet i træ. Kan du se noget om det i dine optegnelser eller specifikationer, og er det noget du har set på andre PM lokomotiver? En kollega sagde i øvrigt til mig, at det måske kan være en form for bølgeblik og ikke træ, men uanset hvad er det i hvert fald boltet sammen og ikke en standard svejst motorkasse.

Mvh.
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
Svenska-lok
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak