Bremselokomotiver hos DSB eller danske jernbaneselskaber?

af Steffen Dresler, 23/8 2022, 17:15 (815 dage siden) @ K564

Kære Keld

Det var da en pæn indiceret Hk ydelse maskinen havde på ca. 850 Hk.

Den normale opgivne ydelse ved DSB og DLF for DIV (med de små cylindre) var 650 Hk med en hastighed på 57 km/t. Mere interessant er dog trækket i krogen, altså måden at få omsat Hk til trækkekraft. Her havde de samme DIV 7104 kg.

Ved et ”Normblad for damplokomotiver” Litra D IV nr. 826 og 826 udarbejdet i 1987 af ”DSB Damplokomotiver”, er indiceret Hk opgivet til 640 Hk, en største fordampning på 6018 Kg/timen og et største træk på 6270 kg i krogen. I øvrigt falder træk i krogen på ca. 600 tons drastisk ved kørsel over 17 km/t til ca. 150 tons ved 80 km/t.

Normalt udregnes trækkraft i krogen ved DSB m. fl. jf. nedenstående formel (oprindelig DR LON af maj 1937) således:
0,65 x p x d2 x l = kg.
D

d =cylinderdiameter i cm.
l = slaglængde i mm.
P = kedeltryk
D = drivhjuldiameter i mm

Hvad var trækkekraften i krogen ved jeres forsøg?? Hvis ikke udregnet, kan antal indicerede HK jo ikke bruges til noget andet end????????:-) :-)

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH305
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak