Bremselokomotiver hos DSB eller danske jernbaneselskaber?
Har DSB / Danmark haft damp-bremselokomotiver?
Det korte svar: Næppe.
Det lidt længere svar:
Hvad der skete under prøvekørsler af damplokomotiver i Tyskland med DSB- og privatbane-loko skal jeg ikke kloge på.
Efter ca. 1920, da DSB begynder at få dampere fra Frichs, så ses at der blev kørt en prøvetur i forbindelse med overtagelsen, men det ses ikke at specielle lokomotiver blev brugt som en art bremse.
Normalt havde kontrakterne specificeret en given hastighed på en given stigning for en given togvægt.
Så var det jo "bare" at sammensætte en vognstamme med en vægt tæt på den givne vægt og stampe op ad en tilpas bakke.
Hvis maskinen nåede hastigheden (nogle gange efter lidt korrektion for stigning og/eller vognvægt), så blev punktet som regel anset som værende opfyldt.
Hvor meget DSB rodede med termiske virkningsgrader på kedler; aner det ikke, men personligt tror jeg ikke at det har fyldt særligt meget.
Meget kan findes hvis du kender kullenes brændværdi, vandflow og optagelse af trykforløb i cylindrene (indikering).
DSB havde udstyr til indikering og dette foto viser ret godt hvad det fest gik ud på - R-loko med indikeringsudstyr.
Dieselmateriellet var noget nemmere. Dieselmotorens brændolieforbrug blev da målt under prøvekørsel på fabrikken; et princip som stadig kan findes ude i den store verden. Som vanligt, ingen regler uden undtagelser. EMD var noget "fedtet" med at give oplysninger om brændstofforbrug trods det at EMD faktisk havde fine forbrugskurver.....men den viden blev ofte holdt i et lukket kredsløb mellem EMD, GMOO og licensbyggerne.
Kunderne (NSB, SJ, DSB mm). kunne få oplyst en cirkaværdi for forbrug ved fuldlast og det var nogenlunde dét......men en forbrugskurve er ikke lineær, så tallet vil ikke passe specielt godt ved dellast.