Bremselokomotiver hos DSB eller danske jernbaneselskaber?
Hej
Her en lille historie om brug af bremselok i Danmark for at finde ud af, hvad D 826 kunne yde. Da D 826 var ved at være revideret i april 1984, ville vi gerne vide, hvad den kunne yde. På den tid var der en del ingeniører fra Henschel i Kassel i Danmark, for at få ME-erne til at køre. Da der var en, som havde daglig kontakt med disse, samt at de ikke arbejde i weekenden, aftales det at de tog lidt ekstra måleudstyr med fra Kassel til montering på en ME. Så kunne ydelsen på D-maskine beregnes via ME-ens bremsning. Så en lørdag i april 1984 skulle forsøget udføres. Det var planen at lave forsøget fra Roskilde til Holbæk. Forsøget blev stoppet i Hvalsø, da der var sat ild til meste af baneskråningen mellem Lejre og Hvalsø. Det skal siges at D-maskinen fik lov at bestille noget på denne strækning. Her ydede D-maskinen ca. 850 HK.
D 826-ME 1502-AU 405 ranger fra remise i Roskilde april 1984 (kh)
D 826-ME 1502-AU 405 mellem Lejre og Hvalsø april 1984 (kh).
Desværre er mine foto fra strækningskørselen ikke de bedste. Har brugt en billig film.
Hilsner Keld